månadsarkiv: juni 2018

En givande måndag

Golfbanan.

Lämnade hemmet 5:30 och kom hem 22:00, däremellan har det varit en intensiv men givande dag. Började med jobb på golfbanan och sen vidare in i stan och fortsättningsvis middag med Jämtland Alliansen för regionen, och sen vidare till Krokom för CUF- medlemsträff. Imorgon väntas sovmorgon och sedan träning, till att börja med alltså.

Gruppbild för Alliansen i Jämtlands län

Korta banintervaller

Sprang så många gånger förr på Hofvallen.

För att försöka bli lite snabb i löpning så körde jag snabba korta intervaller på bana idag på morgonen. Många har nog respekt över min förmåga att springa uppför men på platten är man orolig bedårande dålig hel enkelt. För att råda bot på detta elände så försökte jag åtminstone att springa snabbt då dagens intervaller var korta rackare.

Jag sprang följande som kan delas upp i fyra set:

  • 200-400-600-800 meter
  • 200-400-600 meter
  • 200-400 meter
  • 200 meter

4,2 kilometer (nästan 12 minuter intervalltid) och inte mycket intervalltid totalt men syftet var att få lite snabbhet i benen. Jag tycker det är ganska irrelevant att nämna snittpulsen vid sådana korta intervaller, speciellt jag som tar lite tid på mig att skrämma upp pulsen men dagens intervaller var okej fart för att vara mig och framförallt jämna där maxpulsen nämndes till 178 (92 %), inte så värst högt men okej.

Tiderna för tvåhundringarna:

  • 32 -32 -33- 31 sekunder– Helt okej där sista jag hade medvind medan jag hade motvind de första tre.

Tiderna för fyrhundringarna:

  • 69 – 70 – 70 sekunder– Även detta helt okej, jämt åtminstone men tror jag sprungit på 66 sekunder som snabbast, men det var längesen.

Tiderna för sexhundringarna:

  • 1:50 – 151 minuter – Stabilt men hoppas på något fortare.

Tiden för åttahundringen:

  • 2:28 minuter – Även här hade jag hoppas på lite snabbare tid.

Förutom intervallerna sprang jag uppvärmning tre kilometer på 14:30 minuter och sen löpskoling och även fyra 100- meters stegringslopp. Avslutade med tre kilometer hem på 14:40 minuter, något för snabbt men ville springa ifrån regnet.

Regn fick jag också under dagens andra pass, åtminstone sista halvan av det passet, som gjorde att jag tryckte på lite extra här och där för inte börja frysa. Jag åkte ett längre varv i Frösön och sen runt berget, följt av två likadana varv runt berget innan jag fick nog efter 1:22 timmar. Blev en snitthastighet på 17 km/h på mina Swenor 4:or, plockade 387 höjdmeter och en snittpuls på 129 (66 %). Jag var ganska trött under passets gång, kändes som jag snozzade mig igenom passet och vaknade lagom tills jag var klar. Tänkt att man blir så trött och seg efter 12 minuters intervalltid tidigare på dagen, igår plöjda man nästan igenom ett Vasalopp på rullskidor och var hur pigg som helst efteråt.

Jag lyckades få ihop 16 timmars träning inklusive ett styrkepass denna vecka, inte illa det och det är knappast troligt det blir mer än så någon gång till under denna sommar utan blir mer kvalité än mängd för min del.

 

Säsongens första (kanske sista) full hand

Njuter av varje timme man kan tränar barüber i detta län, gäller att passa på. 18 grader under kvällspasset!

Var uppenbarligen på träningshumör idag, blev fem timmars träning d.v.s. en full hand och det hade jag inte riktigt planerat nar jag vaknade i morse men så blev det och jag gillar att jag tränar lite spontant och som jag känner för, man kan ju inte säga att man inte har presterat dåligt hittills. Tror knappast på fler dagar med fem timmars träning på en dag under denna sommar, men man vet aldrig.

Började med att staka på 3:or tillsammans med Zebastian, två månader sen sist men det sitter väl i ryggmärgen. Dagens runda var helt odramatiskt och var Frösön- Ås- Rödön- rundan, 49 kilometer nästan på 2:55 timmar. 437 höjdmeter och en snittpuls på 119 (62 %) var också facit från detta pass.

Kvällspasset blev det att skejta på Marwe 7:or till rullskidbanan och sen snurra runt lite där. Var bökigt idag att ta sig ditt p.g.a. av ett Tivoli var mitt i vägen och att det är några vägarbeten på vägen ditt, svårt att skejta i grus med grovstorlek som makadam. Var annars lugnt och skönt på rullskidbanan, kunde njuta och åka ostört idag. var ute i 2:04 timmar totalt och kom 38,4 kilometer, alltså nästan 88 kilometer totalt bara idag. 538 höjdmeter blev det och nästan 1000 höjdmeter totalt idag, så inte så värst mycket direkt, jag plockade 740 höjdmeter på en och en halvtimme på 4:or tidigare i veckan, ganska styvt det. Snittpulsen landade hur som helst på stabila 126 (65 %), lagom det kan jag tycka.

Tanken var inte att köra rullskidor igen som dagens andra pass men eftersom det blir löpintervaller imorgon så tänkte jag spara på löpmusklerna tills imorgon, kan behövas då jag tänkte springa korta banintervaller. Jag hade idag lite mer humana träningstider, kl:8 och kl:17 är lite mer vanliga än kl:4:30 och kl:19:30 som jag hade igår. Annars har jag fått gjort mycket små saker hemma och bl.a. städat, nu har man nästan hemtrevligt och kan tänkas bjuda in folk igen till lägenheten, välkomna!

 

Fredagsfys

Då var det fredag och man har hunnit med två korta träningspass. Började med att jogga (123 i snittpuls) till jobbet kl: 4:30 och tog en kuperad runda över berget så man piggnade till, lagom långt pass och skön start på dagen. En timme tog det och kom en mil och 267 höjdmeter, nästan bara löpning på stigar. Efter en lång jobbdag så körde jag ett TRX- pass kl: 19:30, lång tid mellan passen.

Igår sprang jag fartlek, var lite låg på energi och kanske inte bästa upplägget att köra intervaller efter en lång dag och att ha golfträning för en massa barn och ungdomar, tar en del energi även om det ger en hel del också men blir ofta två intensiva timmar och inte lätt att ha koll på allt och inte gör det lättare när tre i ena gruppen heter Isak. Jag körde hursomhelst bara ett längre drag och ett hårdare drag uppför. Det längre draget gick runt Ändsjön plus lite till, platt runda men väldig svår terräng att springa fort, blev mycket löpning på spång, 14:15 minuter tog det och sträckan var 3:27 kilometer (4:21 min/km), snittpulsen blev bara 153 (78 %) men terrängen gjorde det svårt att springa fortare och bli tröttare som sagt. Andra draget gick i början av parkeringen från Lövstabadet och mål på toppen av Ladängbacken, 120 höjdmeter och bara uppför, an av de bättre tiderna enligt Strava uppför den sträckan och det är ju knappast några duvungar som har plågat sig upp där. Själv så plågade jag mig, som sagt seg i kroppen men pressade på bra på slutet i alla fall och kom upp på toppen med tiden 5:05 minuter, snittpuls på 165 (86 %) och maxpuls på 178 (92 %), var bra trött och stum när jag kom upp på toppen vill jag lova.

Tycker det gått helt okej att träningspendla, det som inte är så värst bra är att jag missa någon timme sömn men kan å andra sidan sova lite längre dagen efter då jag ofta inte har något planerat i jobbväg. Tror jag kör detta upplägg en gång i veckan framöver, kan bli lite väl mycket annars, bör satsa mer på kvalité och strunta i volymen förtillfälligt men kul att testa något annorlunda.

Kuperat klassiskt och fartlek löpning

Jag prioritera inte att ta bilder under träningspassen just nu när jag har mycket att göra, men det såg ut ungefär så här idag men med mer kläder och lite fuktig asfalt.

Tog en välbehövlig sovmorgon denna morgon, sen rullade dagen på. Började att åka klassiskt på 4:or på rullskidbanan, en kuperad runda som tog 1:32 timmar, 26 kilometer, 724 höjdmeter och en snittpuls på 129 (67 %), kändes helt okej och det blev förstås mycket diagonalåkning.

Efter jobb 1, jobb 2 och jobb 3 var det daga att kuta hem, var lite trött av förklarliga skäl, körde ett längre drag i tänkt tröskel runt Andsjön men låg puls och inte helt lätt att springa fort på spång som det är mycket av den varan runt sjön, annars helt platt. Sprang sedan lugnt fram till Lövsta badet och sprang sedan upp på toppen av Ladängbacken. Längre version av detta fartlekpass kommer imorgon då jag även hinner logga in dagens data i Strava bl.a. kan vara några som kan vara nervösa kanske.

Sova nu, upp tidigt för löpning till golfbanan, har ju inget val direkt!

En längre dag

Sprang i Salomon S-lab sense SG idag, bilden är dock från förra året då de var nya och fina, de är de inte längre!

Hade jag summerat denna dagen hade det tagit till att återberätta men i träningsväg så har jag lyckas med att träna till golfbanan på morgonen, mest ett test hur lång tid det skulle ta. 42 minuter styrkestak på 4:or mestadels uppför och lite motvind. Huvudvärk i början men det släppte och det blev en bra start av dagen. Senare under dagen så var jag ledare för TNT och sprang även lite innan, totalt blev det ungefär en och en halvtimme löpning.

Lång tröskel + ny träningsstrategi

Tog en välbehövlig sovmorgon idag, planen för dagens träning fick ändras något även idag men idag blev det i alla fall träning, det blev tillslut ett längre drag skejt i tröskelfart på Marwe 7:or på rullskidbanan i det blåsiga och åtta gradiga vädret. Märktes att man hade vilodag igår, var pigg idag men låg aldrig över tröskelpuls utan det var stabilt från början till slut. Jag valde att åka 3:an, 1,7:an och Björnberget x 4 vilket innebär de mer flackare delarna på rullskidbanan, vill kunna ligga på hög fart och det blev mycket 5:an utför i höga hastigheter och nästan inget i fartställning. När det hela var över efter drygt 54 minuter så hade jag kommit inte mindre än 21,73 kilometer, detta resulterade i en snitthastighet på 23,9 km/h. Snittpulsen landade på 163 (84 %) (maxpuls 171 (89%) och jag plockade 263 höjdmeter enligt klockan men misstänker att det var mer än så.

Det blev lite träning till idag, tänkte försöka mig på ett annorlunda lite tokigt alternativ till träning denna vecka. Planen är att träna till och från golfbanan två gånger i veckan, de veckorna jag ska försöka få lite volym som den här veckan. Eftersom jag jobbar som golftränare vissa kvällar och sen på samma golfbana som greenkeeper dagen efter tidigt på morgonen så blir det bara hem ena kvällen och äta och sedan sova och sen gå upp tidigt och träna till jobbet, detta kan resultera att jag få dra in någon timmes sömn de gångerna det blir av men tror jag kan få till det ganska bra. Testa man inte så vet man inte.

Ikväll var det första dagen, jag valde att löpa i drygt elva kilometer på 54 minuter (4:52 km/km) och då var det 94 höjdmeter och 148 fallmeter på dagens runda, dock i varierad terräng, allt från stig (ca:25 %), grus (ca: 40 %) och asfalt 35 %), bra känsla även här men skönt att bara röra på benen lite efter dagens första pass.  Jag sprang så gott som Frösö- lång rundan längst vattnet, tror jag kan springa på 45 minuter om jag tar kortast väg men det får jag testa en annan dag, för imorgon blir det stakning till jobbet, dock oklart hur länge kanske kan bli en överraskning.

Bilder från gårdagens fjälltur

Hade egentligen tänkt att träna idag men av olika anledningar så blev det inte så idag, däremot blir det snarare bättre med vila idag än imorgon så det var tänkt från början. Dock så har jag fått lite ryggont i ländryggen, hoppas och tror det beror gårdagens fina och långa löptur i fjällen, är ovan att träna så länge förnärvarande plus att jag har tränat för lite styrka. Bilder från igår jag och Mattias tog under löpturen.

Fanns lite snö här och där.

Seare njuter.

Stundtals var det utmanande terräng där det krävdes klättringsegenskaper, Seare var en jäkel på att klättra på berg.

Glada killar, inte konstigt med den vyn eller vädret. Både jag och Seare har bara bott i Jämtland i ungefär två år men vi har nog redan upplevt mycket av landskapet i länet än många andra som är födda här.

Jag och Mattias.

 

Gruvan, Seare lika glad som vanligt.

Riktig mäktig bild från gruvan.

Sprang som vanligt i min löparryggsäck från Wilja Labs, inga skav alls trots löpning i barüber.

Magiskt fjälltur i Olden

Dagens trio på fjället.

Dagens träningspass var en vacker historia som gick i fjällen vid Olden i vackra Offerdalsbygden. Med på turen var hemmasonen samt dagens guide Mattias Bångman och eritreanen Seare som bor i Glösa, en mångkulturell oslagbar trio som besteg toppar denna soliga förmiddag.

Dagens tur var inte direkt lång men gick helt i obanad terräng där klättring på alla fyra hörde till vanligheterna, drygt 14 kilometer på nästan tre timmar blev det och med en snitthastighet på 4,8 kilometer och 105 (54 %) i snittpuls. Enligt Strava som räknar den effektiva tiden när man är i rörelse så landade tiden på 2:15 timmar och 108 (55 %) i snittpuls. Jag stannade aldrig klockan så jag tror den faktiska effektiva tiden landade på någonstans däremellan. Hur som helst blev det en häftig och episkt upplevelse och det var balsam för själen att springa/gå i denna vackra natur, såg mer som det än ett träningspass så därför kändes snittpulsen ganska irrelevant. Jag tränar för närvarande för det är roligt och att få sällskap som idag var bara ännu roligare. Fler bilder utlovas och kommer imorgon.

Stundtals var det utmanande terräng där det krävdes klättringsegenskaper, Seare var en jäkel på att klättra på berg.

Titta inte neråt!

Hybrisintervaller i Gustavbergsbacken

Då blev man lite trött idag efter haft två dagar med lugnare träning, frågan var om jag återhämtad mig från tisdagens banintervaller och onsdagens cykellopp Jämthjulingen. Utefter vad första intervallen tog i tid så var jag nog mer än utvilad där jag hade hybris och mer eller mindre sprängde mig, vilket är ovanligt när det kommer till mig. Jag brukar kunna gå som en klocka när det kommer till intervaller, men inte idag. Dagens intervaller genomfördes i Gustavbergsbacken, åtta vänder upp där första kördes i A2 då jag bara hade fem minuter uppvärmning innan man drog iväg den på 3:58 minuter, följande intervaller var:

  1. Tid: 3:01 min – Snittpuls: 165 (85 %) – Maxpuls: 174 (90 %)
  2. Tid: 3:09 min – Snittpuls: 170 (88 %) – Maxpuls: 177 (91 %)
  3. Tid: 3:25 min – Snittpuls: 168 (87 %) – Maxpuls: 178 (92 %)
  4. Tid: 3:15 min – Snittpuls: 169 (88 %) – Maxpuls: 179 (93 %)
  5. Tid: 3:25 min – Snittpuls: 168 (87 %) – Maxpuls: 176 (91 %)
  6. Tid: 3:19 min – Snittpuls: 167 (87 %) – Maxpuls: 177 (92 %)
  7. Tid: 3:19 min – Snittpuls: 168 (87 %) – Maxpuls: 177 (92 %)

Till mitt försvar så småsprang jag på den mer lätta delen av backen, vilket jag ska försöka undvika för att få jämförbara tider men det gick ju sådär det. När man kör skidgång så ska man gå och ta i med armarna, få alltid bra puls då, även om det inte går så fort alla gånger. Andra intervallen gick också väldigt snabbt medan tredje har jag ingen vettig förklaring varför det gick så illa som det gjorde. Tror jag tappade fokus, blev återhållsam och lite bekväm efter de två första intervallerna. Femte intervaller så gick spetsen av på ena staven, jag kör med rullskidholk vilket funkar riktigt bra när det är torrt och hårt som idag och om man kör skidgång på grusvägar, dock är det en nackdel att använda rullskidholk när det är blött och speciellt om det är lera som underlag.

Jag hade annars jämn stabil och ganska hög puls rakt igenom under samtliga intervaller och dalade inte med pulsen på slutet när man körde de sista intervallerna, detta har nästan varit ett signum hittills rakt igenom när jag kört intervaller denna barmarksäsong. 3:17,5 min i snitt per intervall blev det, bra tid det och bättre än sist och väldig nära det bästa jag gjort i backen förut.

Lagom pigg, svettig och snygg efter avklarade skidgångsintervaller