4x varierande backintervaller på rullskidor

Blev ett kanske lite udda upplägg av rullskidintervaller idag då jag körde fyra längre drag uppför till Frösötornet. Första intervallen körde jag var från Mjälla (2,38 kilometer och 130 höjdmeter) vid lunchtid då jag hade tid att köra dagens träning, jag hoppades att jag skulle slippa regnet men när jag precis drog igång första intervallen så började det regna och tanke på att jag åkte tävlingshjul skejt så halkade jag bokstavligt talat upp den första intervallen och fick fokusera mer på att ta mig framåt istället för bakåt. Snacka om att man blev less. Andra intervallen blev på Marwe 7:or, vilket chock det var för då de gick väldig segt att skejta på dessa än på tävlingsrullen. Tredje och fjärde intervallen gick från Räntmästarvägen upp till Frösötornet (2,40 kilometer och 160 höjdmeter) och kördes på klassiska 3:or, nästan man åkte baklänges av allt vatten.

Intervallerna:

  1. Tid: 8:09 min – Snittpuls: 162 (84 %) – Maxpuls: 169 (88 %) (Eagle tävlingshjul helfälg)
  2. Tid: 9:21 min – Snittpuls: 169 (88 %) – Maxpuls: 178 (92 %) (Marwe 7:or)
  3. Tid: 10:45 min – Snittpuls: 164 (85 %) – Maxpuls: 169 (88 %) (Elpex 3:or)
  4. Tid: 10:34 min – Snittpuls: 164 (85 %) – Maxpuls: 171 (89 %) (Elpex 3:or)

Första var som sagt seg och bara ta sig igenom, tredje var mer seg att man åkte på långsammare hjul men körde ändå 3:an även i de brantaste partierna så det var nog bättre än känslan. De två klassiska intervallerna gick okej men fick ingen högre puls utan det blev mer lugnare typ av tröskelintensitet men ville upp intensitet en snäpp till men med de två senaste intensiva jobbdagarna och stressen att hinna med dagens pass så var det kanske inte så konstigt. Muskulärt kändes det ganska hyggligt, fick en timme massage knappt ett dygn tidigare så det var gränsfall att man skulle köra intervaller överhuvudtaget idag men så blev alltså fallet. Annars kändes det konstigt att min bil körde om mig ibland då dagens chaufför samt fotograf var min mor. Blev sen avsläppt vid Frösö Zoo och rullade hem därifrån. De har satt upp sådana farthinder tillika blomlådor där så av säkerhetsskäl blev jag avsläppt där men annars verka som kommunen gör det mesta för att göra det svårt att åka rullskidor på vägarna. Var bl.a. uppgrävt upp sista biten upp till Frösötornet, rimligt då de höll på med något där, men backen ner från Härckebacken har man gjort en refug som gör det omöjligt att möta någon när man åker ner där. Som tidigare nämnt är de två gång/cykelvägarna från Lugnvik och Östersund uppgrävda som gör de svåra stundtals att åka på, känns som medveten strategi för att använda rullskidbanan. Annars verka som kommunens strategi fungera utmärkt som försvarsbarriär om ryssen skulle komma, är ju helt omöjligt att ta sig fram. Färdig klagat och slut med dagens bloggande!

Bilder

Nästan 800 höjdmeter blev det totalt idag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.