Vilotisdag

Vacker utsikt under kvällens golfträning, snö på fjällen nu!

Tisdag idag och det har endast varit en lugn dag och man försöker återhämta sig mycket som det bara går, fortfarande en ganska mentalt och lite fysisk trött kropp men hoppas det vänder efter denna vilodag. 

Tankar om Lidingöloppet

Terräng DM i min födelsestad Ystad 2015, slutade 3:a den gången som också var mitt första lopp för Andrarums IF om jag minns rätt. Foto: Martin Edvardsson

På lördag ska jag springa Lidingöloppet, ett lopp som jag har stor respekt för och speciellt förra året då det inte gick så värst bra och slutade med att man joggade i mål på 2:03 timmar. I år är målet under två timmar även om vetskapen av den träningen som borde bedrivas har uteblivet. Inga längre löppass i någon utsträckning har skett och att springa bra i mellan 30- 60 minuter kan jag, är annat i två timmar kuperat över 30 kilometer. 

Efter träningsbakgrunden varit som den varit har jag varit osäker om jag skulle springa eller inte men var sugen då jag ändå hade fått en fri startplats till årets lopp. Med lite snack med Gunnar Hammarberg efter och innan lördagens lopp så bestämde jag mig att springa, bra att ha någon att bolla med och speciellt då känslan var dålig och jag hade ont i benen efteråt, toppen tyckte Gunnar som mer eller mindre sa att jag var redo och förberedd. Det kanske är så, blir hur som helst en utmaning att få i mig energi nog och att benen ska hålla distansen ut, för kondition det har man. 

3:a i Sportsgym Tour 2018

Inte den minsta prischecken direkt.

Jag lyckades bli total 3:a i den första upplagan av Sportsgym Tour där tre olika löplopp avgjordes, tre lopp där jag började bra och blev 2:a, andra loppet gick okej medan gårdagens var dåligt men totalt var min 3:e plats stabil även om jag tappade från 2:a till 3:e plats på sista loppet. Jag gillade upplägget med dessa tre olika lopp som var tur och ordning Sportsgym Trail, Åre XCO Run och Frösöberget Runt. Jag vill även tacka Wilja Labs som jag har sprungit för under denna touren. 

Efter gårdagens lopp och efterföljande bankett så var jag seg idag när jag gav mig ut på ett två timmar långt skejtpass på Marwe 7:or, där jag hann komma 38 kilometer och plockade 648 höjdmeter på rullskidbanan. Lugnt och fint pass där jag hade en snittpuls på 129 (67 %). Även igår innan banketten hann jag med ett kortare (17,6 km) lugnt pass på en timme på 4:or.  

5:a Frösöberget runt

Mot mål. Foto: Therese Hansson.

Lyckades bli 5:a på dagens annorlunda påfrestande men ändå spännande och roligt tävling. Start och mål vid Utsiktstornet på Frösöberget (Östberget), där jag tillslut spurtade till mig en 5:e placering, på tok för långt efter och på tok för dåligt helt enkelt. 

Resultat

Starten var annorlunda på så viss att man sprang utför de två första kilometerna innan det var lite upp och ner fram till fem kilometer innan det bara var uppför till toppen och målet igen. Jag är inte jättebra att springa utför och framförallt inte på asfalt och länge där jag mer eller mindre sprang sönder vaderna trots jag försökte springa försiktigt och smart, vilket jag sedan fick sota uppför där jag inte alls hade någon spänst uppför tyvärr. Efter tre kilometer hade jag 9:10 minuter och efter fem kilometer 16:30 minuter, personliga rekord om man tänker så men nu gick det mycket utför innan de sista fyra kilometerna där jag sprang en halvminut långsammare än när jag sprang ett drag den 5:e september, visserligen utvilad men borde sprungit minst lika snabbt idag egentligen. Benen lyssnade helt enkelt inte uppför och pulsen gick faktiskt ner när väl den långa stigningen började. Var less som bara den men spurtade ändå om en i sista backen upp till mål men i det stora hela en klen tröst. 

Siffror från loppet:

  • Tid: 33:16 min
  • Distans: 9:01 km
  • Snittempo: 3:41 min/km
  • Snittpuls: 176 (91 %)
  • Maxpuls: 183 (94 %)
  • Höjdmeter: 185 m

Dagens kilometertider, höjdmeter i parates enligt Strava.

  1. 2:49 min (-67 m)
  2. 3:00 min (-54 m)
  3. 3:28 min (1 m)
  4. 3:27 min (-29 m)
  5. 3:44 min (0 m)
  6. 3:57 min (27 m)
  7. 4:03 min (24 m)
  8. 4:13 min (33 m)
  9. 4:31 min (61 m)
Spurta mig till en 5:e plats.

Anmäld till Lidingöloppet

Innan helvetet (Lidingöloppet) började förra året.

Så nu är även jag anmäld till Lidingöloppet då jag använt mitt pris från Åsracet förra året som var just en startplats till Lidingöloppet. Jag kan inte påstå att jag är lika förberedd som förra året då jag väggade efter 24 kilometer. Konditionen är det inget fel på med hur länge ska benen orka och kan jag ha energi nog att ta mig igenom loppet på under två timmar. Vi få se, är inte helt säker på att jag springer ändå, få tar loppet imorgon först.

Idag väggade jag definitivt inte då jag stakade lugnt i nästan 1,5 timmar och samlade på mig lite överskott till morgondagens avslutning i Sportsgym Tour, där jag ligger 2:a totalt. Var kallt och cirka åtta grader men mina Elpex 3:or rullade lätt tyckte jag för vara så kallt. Åkte till rullskidbanan och mäktade med 376 höjdmeter och en distans på 27,3 kilometer. Snittpuls landade på 131 (68 %).

På kvällen körde jag styrka, där jag körde följande:

  • Axelpress 3×8, 30 kg
  • Tricepsdrag i maskin 3×8, 45 kg
  • Bänkpress 3×8, 50 kg
  • Chins med raka ben 3×5

Körde även mage i tio minuter men annars är man i uppstarten när det kommer till styrketräningen men det tar sig väl allteftersom.

2xUllådalen + besteg skutan

Körde två drag uppför den fina backen till Ullådalen, och även premiär för mina Elpex 2:or, vilket var nödvändig för det var ingen vacker syn direkt och gick inte alltför snabbt heller. Första draget var enbart stakning och andra helkropp. Backen mäter 4,7 kilometer och innehar 273 höjdmeter, fint det. Siffror nedan:

  1. Tid: 20:08 min – Snittpuls: 169 (87 %) – Maxpuls: 178 (92 %)
  2. Tid: 19:47 min – Snittpuls: 171 (88 %) – Maxpuls: 180 (93 %)

Inga tider man skrämmer mina konkurrenter och då var dagens förhållanden bra med ingen vind som påverkade en och en torr och fin vägbana. 

Tidigare på dagen var jag tillsammans med Therese ute på ett längre pass där vi besteg Åreskutan och sprang tillbaka ner till byn. Totalt lyckades man bestiga strax över 2000 höjdmeter denna fina höstdag. Imorgon väntar ytterligare en dag i denna fantastiska fjällmiljö med vackra vyer. En tur till Vålådalen och en runda runt Blanktjärn blir det innan vi åker tillbaka till Östersund. En fin minitripp tillsammans som vi hoppas kunna göra flera av i framtiden och fortsätta dela vårt intresse för träning och natur förutom det stressiga vardagslivet ihop. 


Stakningen är ingen vacker syn…..om man tittar på min alltså.

På väg ner till Åre igen.


Jag och Therese på toppen av skutan.

Fortsatt mycket löpning

Löpning med ryggsäcken The eXplorer från Wilja Labs. Bild från oktober 2017. löpning i en kohage utanför Baldringe/Fyledalen. Foto: Oskar Henriksson

Kommer att fortsätta springa mycket tills det går att åka på snö, fortfarande finns en del tävlingar i löparskorna kvar att springa. Närmast på lördag då avslutningen i Spotsgym Tour där jag ligger 2:a totalt efter två deltävlingar. Däremot så har jag inte sprungit idag, utan det blev tre varv runt berget på en dryg timme (1.06 h) klassiskt på 4:or. 19,5 kilometer och 329 höjdmeter med en snittpuls på 138. Efteråt körde jag tio minuter magträning innan jag for vidare till golfbanan och spelade på korthålsbanan ett varv och sen hade golfträningen innan jag sedan avslutade kvällen med styrelsemöte. 

Tröskel halvmaran med dålig känsla

Sprang bl.a. idag hela Blodomloppets bana där jag slutade 6:a i slutet av augusti. Foto: Mikael Hedström

Knappt två veckor kvar till Lidingöloppet som jag tänkt att springa trots jag inte riktigt har tränat så långa pass som jag egentligen behöver för att klara sub två timmar. Detta märktes idag då jag sprang en halvmara med blytunga ben, men det kanske var en väckaklocka för benen att de ska inse att de ska klara springa mer än en mil eller enbart uppför. 

Efter en kort uppvärmningen så började jag dagens halvmaraton utanför restaurangen/nattklubben Marite och kändes som jag hade tagit några järn där då man mest vinglade fram de första kilometerna innan det kändes en aning bättre. Jag sprang till Lugnvik, vände där och fortsatte över bron till Frösön där jag sprang Blodomloppets bana fast andra hållet innan jag återigen sprang till Lugnvik och gick i mål utanför Max. Detta resulterande i lite mer uppförslöpning än nedförslöpning, 111 höjdmeter och 21,1 kilometer på mestadels asfalt men blandad i tuffare terräng i form av stig med rötter och annat elände i vägen. 

Ska vara ärlig att säga att jag var ganska less att springa idag, kom lätt upp i puls men sprang klart långsammare än vad jag hade tänkt och hade svårt att springa bra på slutet då vaderna värkte och kände mig allmänt ospänstig under hela tiden jag sprang. Hade hoppas på att jag kunde springa runt 3:50 km/h men klarade mig precis springa under 4 min/km fart, var inte längesen jag sprang en mil på 36 minuter i samma intensitet som idag, visserligen på bana men ändå.

Siffror från halvmaran

  • Tid: 1:24:04 h
  • Distans: 21,1 km
  • Snittpuls: 167 (87 %)
  • Höjdmeter: 111 m

En klen tröst är väl att jag aldrig sprungit så snabbt på halvmaran och att jag inte fick ont under eller efteråt. Kan också säga att massagen jag fick senare på dagen var välbehövlig. Har också haft svårt sen efter valet få aptit och har svårt att få i mig mat trots jag har börjat träna på ganska bra den senaste tiden, hoppas det släpper snart så det känns lite mer stabilt och bra igen. 

Viktiga poäng

Var och såg när Malmö FF var på besök och spelade mot Östersunds FK igår vilket inkasserades tre viktiga himmelsblåa poäng men jag kan lova att man mådde inte så värst bra när det stod 2-0 till hemmalaget efter en kvart spel, var nöjd att det tillslut blev 3-2 till bortalaget. Viktiga poäng fick man igår med och är total 2:a i Sportsgym Tour efter Arvid Forss, dock blir det nog tufft att försvara denna placering, få se på lördag då allt ska avgöras.

Har varit en lugn härlig söndag där det blev styrketräning tillsammans med Therese och efter kört tre magövningar klämde man in dessa fyra övningar:

  • Chins 3×8 +1×6
  • Bänkpress 3×8, 50 kg
  • Axelpress 3×8, 30 kg
  • Tricepsdrag i maskin, 3×8, 60 kg

Första bänkpresspasset sen i april tror jag, tog cirka 10 kilo mindre än vad jag gjorde då men nu är man igång med det i alla fall. Tricepsdragen är lite svårt att jämföra då det är lite olika från maskin till maskin.