506 timmar träningsåret 2018-2019

Topptrion när Hällrace avgjordes i slutet av maj 2018, tv. Oskar Kardin, mitten och vinnaren Håkan Emilsson och jag till höger.

Inför träningsåret 2018-2019 som har sin början av v.17 2018 och slutar v.16 2019, så bestämde jag mig tidigt att träna mindre men mer kvalité och samtidigt satsa mer på civilkarriären än idrottskarriären som haft fokus nu de senaste åren. Det hela slutade med att jag i ren prestation gjort det bättre nånsin idrottmässigt, både på löpning och skidor. 

Jag har dessvärre gjort mig av exakt träningsdata från träningsåret men vet att det blev 506 träningstimmar inklusive styrka, men då kan jag ha glömt fört in några timmar styrka i träningsdagboken. Förövrigt tycker jag styrketräning ska ingå i sin träningsdagbok då det är en grund att du orkar och klara av resterande konditionsträning. Sen tycker jag speciellt här uppe i norr kan räkna sitt nya träningsår med start första maj, men det viktigaste är att man själv bestämmer och har en bra uppföljning när och hur man börjar sitt träningsår. 

Av de drygt 500 timmarna jag tränade träningsåret 2018-2019 så var cirka 30 timmar styrka och faktum var att jag faktiskt varit utan gymkort nära halva träningsåret, då jag bl.a. kört lite på utegym under sommartid. Ungefär 15-25 % av all min träning har varit i någon form av intervallform, fördelningen har varit lite olika beroende när på året. Under den mest intensiva perioden i somras så hade jag någon vecka där jag tränade mer intervalltid än distanstid, medan när jag började med samarbetet med Carina så körde jag mer distansträning och hade färre tid i intervallintensitet i ren procentuellt. 

Avrundad i träningstimmar per månad var följande: 60 – 46 – 39- 28 -37 – 35 – 49 – 57 – 43 – 39 – 56 – 19.  Kommande träningsår blir nog likt som förgående träningsår, kommer har en intensiv sommar så hinner inte träna så mycket då och sen i höst/vinter vet jag inte riktigt hur det ser ut än och vet inte om eller när Carina möjligen kan ta sig till Östersund igen, så det samarbetet kan fortsätta eller inte.

Mina mål inför kommande träningsåret är att jag ska springa en del lokala lopp, såsom Hällrace i Offerdal, Sportsgym Tour, St: Olavloppet med flera. Ett annat mål är rullskid- SM på hemmaplan i Malmö och sen SM del två i Skövde. Tanken är som vanligt att söka upp så många tävlingar som möjligt som går uppför (både rullskidor och löpning), vilket är mitt signum och som jag är bäst på. 

Det här var lite sammanfattning av förgående träningsår och lite tankar kring kommande träningsår. Tillslut ett stort tack för allt stöd och alla sponsorer som jag har och har haft under det senaste året.

Fler bilder från träningsåret 2018-2019

Löpning med Sari, Mattias Bångman i Olden i juni.
Löpning i Fyledalen med Oskar Henriksson i juli.
Jag och Konrad Myhr efter målgången i Kluken Opp som gick i Norge upp på ett berg som gränade till Sverige. Jag och Konrad var ett tag en bit förre Emil Iversen och många andra duktiga norska skidåkare, slutade själv tillslut 4:a efter nyss nämnade Iversen sprang om mig under senare hälften av banan.
3:e plats totalt i Sportsgym tour och lite prispengar för besväret.
Topptrion när DM klassiskt på rullskidor avgjordes i ett soligt Söderåsen i Oktober, fv Mats, jag och Viktor. Åkte sedan till Genarp för att springa DM i terränglöpning och slutade 4:a. Foto: Lotta Huselius.
Inga tävlingar i november men började köra med Carina Edlinger från Österrike.
Firade jul i Skåne några dagar och sprang med hundarna och storebror. Foto: Oskar Henriksson.
Åkte SM i Sundsvall, 15 km klassiskt med bra resultat, åkte också stafetten(bilden) och första sträckan för mitt IF Ski Team Skåne. Foto: Viktor Asking
Härliga dagar i Prince George i Kanada där det blev två VM- guld för Carina och Florian.
Bra SM- femmil där jag slutade på 57:e plats. Foto: Alfred Buskqvist
Årets första lopp där jag slutade 3:a i Ekopark Trail 13k 2019. Foto: Oskar Henriksson

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.