Intervaller, gym och nya skor

Visst är den fin min lilla Ford, nytvättat loch allt. Synd bara man bor där man bor och att den redan nu är skitigt som bara den.

Visst är den fin min lilla Ford, nytvättat loch allt. Synd bara man bor där man bor och att den redan nu är skitigt som bara den.

Körde något så ovanligt som rullskidintervaller ensam idag på morgonen. Åkstilen var skate, hjul var Marwe 6:or, Var ute totalt lite drygt 50 minuter och klättrade nästan 300 höjdmeter, bra det i Skåne. Som ni nästan förstår körde jag backintervaller, upp och ner och plockade höjdmeter, fint det. Hade bara varit uppe i en halvtimme innan jag for iväg och tränade och som vanligt var jag lika seg som vanligt så tidigt efter uppstigning. Är klart piggare 1-2 timmar efter uppstigning på morgonen, som ni förstår är jag ingen morgonmänniska. Men jag försökte skaka liv i kroppen ändå, började med 15 minuter uppvärmning innan jag började med intervallerna. Backen jag körde på var den som går från den stora vägen (RV19) upp till Högestad. Flackt i mitten annars jämt motlut. Backen är en kilometer lång och med en stigning på 33 höjdmeter. Känslan i kroppen var riktigt dålig i början, gick verkligen inte som en dans i tonerna av någon svansång. Dock sjöng de cirka 200 svanarna som stod på åkern bredvid och undrade vad jag höll på med. Körde totalt fem intervaller och 15 minuter totaltid i A3-A3+. Var gått och väl,  var riktigt trött efteråt och vinglade de tio minuterna som kallades nedvarvning. Nöjd över genomförandet, speciellt sista två intervallerna. Dock lite ojämna tider mellan intervallerna men vinden var konstant svag sidomedvind. Kom upp fint i puls under samtliga intervaller, det är bra det.

Så såg dagens intervaller ut:

  1. 3:02 minuter – 19,5 km/h snitthastighet – 165 (86 %) snittpuls – 173 (90 %) maxpuls
  2. 3:04 minuter – 19,2 km/h snitthastighet – 168 (87 %) snittpuls – 176 (91 %) maxpuls
  3. 3:02 minuter – 19,5 km/h snitthastighet – 168 (87 %) snittpuls – 179 (92 %) maxpuls
  4. 2:59 minuter – 19,8 km/h snitthastighet – 170 (88 %) snittpuls – 180 (93 %) maxpuls
  5. 2:55 minuter – 20,3 km/h snitthastighet – 173 (90 %) snittpuls – 183 (95 %) maxpuls

Efter jobbet tassade jag i mina nya Haglöfs L.I.M. low skor till gymmet Actic Olympen. Fina lätta skor som kan köpas till ett gudomligt pris på Huselius Skidsport. Väl på plats i gymmet körde jag 25 minuter Auklandsstyrka, var som vanligt riktigt jobbigt och var mer eller mindre slut efter den övningen. Körde tre övningar till men hoppade över bänkpressen, då jag helt enkelt var för trött. Att köra intervallträning och styrketräning samma dag är kanske inte den bästa kombinationen. Så här såg hur som helst dagens övriga övningar i siffror:

  • Axelpress, 1×6 40 kg, 1×4 45 kg, 2×1 50 kg (tangering av PB)
  • Chins, 3×6
  • Dips, 3×10

Tänkte köra mer eller mindre maxstyrka men när det gäller chins och dips vågar jag inte riktigt köra med vikt än.

Mina nya Svennebanan skor, tycker de är coola!

Mina nya Svennebanan skor, tycker de är coola!

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.