Fortsatt fint på skidstadion

Om man fortsätter dra spår så gissa jag att man utan större problem kan åka april ut. 2018 så åkte jag så sent som 5:e maj!

Fortsätter med det där med träning, blev några timmar idag också. Jag började med att köra med Carina men hon hade ingen vidare dag så vi körde bara i 20 minuter och fem kilometer. Efter det stack jag vidare gymmet och betade av för mig, ett längre gympass på 1:20 timmar. Jag gjorde många övningar idag med en hel del var fokus mage och spänst. Detta blev det idag:

  • TRX- band (mage), 3×90 sek
  • Tähävningar, 6×50 
  • Plankan, 3×90 sek
  • Dips, 3×18
  • Brutalbänk, 3×25
  • Spänsthopp, 3×8 @ 90 cm
  • Bänkdrag, 3×8 @ 50 kg
  • Knäböj, 3×8 @ 65 kg
  • Chins, 3×10
  • Marklyft, 3×8 @ 95 kg

Styrkan gick bra, skönt att passa på att gå på gym på förmiddagen då det är lite folk, angenämnt i dessa tider. Både i knäböj och marklyft så ökade jag med fem kilo än de senaste gångerna, kändes lite tyngre förstås men ändå ganska lätt. Det märktes att man inte kört brutalbänk på länge, fick pausa några sekunder de två sista seten för klara 3×25. När jag kör plankan så delar jag upp det 3×30 sekunder under ett set, kör först vanlig planka, sen drar jag fram benen till armbågarna oh sista 30 sekunderna så gör jag likadant men diagonalt. När jag kör TRX- band så drar jag fram knäna och sträcker sen ut, den är vidrig jobbig den. Tåhävningarna delade jag upp i 6×50 istället för 3×100 då jag lätt få kramp i vaderna om jag kör för länge. 

På eftermiddagen så gav jag mig ut till skidstadion igen, fyra plus och närmast stadion så var det ganska sockrigt i övrigt bra och mitt klister Swix KX65 (rött) fungerade generellt bra. Jag ska vara ärlig att säga att jag aldrig lägger mer än fem minuter på klistervallning. Jag sandpappra en gång per säsong, sen lägger jag klister för dagen och sen dra över med ett vallajärn. Ingen proffsvallning men vill man träna och inte stå i vallaboden (vallabänken) så är det effektivt. Jag skulle tro att det blandades lite med gammla vallan som var KX35 och Universalklister. 

Eftermiddagpasset gick bra annars, det blev 31,3 kilometer på just strax över två timmars åkning, 682 höjdmeter och 116 (60 %) i snittpuls. Låg puls trots jag försökte ligga på mest hela tiden. Jag testade att åka ett varv på 3:an, där som bara finns natursnö men det gick överförväntan, även om rullskidbanan smält fram på ett ställe. Annars var det typiskt aprilväder, blåst, sol och snöfall. Under en tiominutersintervall sista timmen så kom det in ett kraftigt snöfall som gjorde att det sög ordentligt men i överlag så gled det snabbare annars sista timmen än första. Detta berodde mest på att jag höll mig i skogen där det är mer skugga, dessutom fungerade fästet bättre där. Bra pass annars där kroppen kändes ganska pigg, trots låg puls.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.