Träningens 10:e budord

Bibeln har budord och det har träningen också. Tänkte under mitt 1 timme 45 minuter långa träningspass på skate på det sista och 10:e träningens budord ”Det finns många sätt att bli dålig på, men bara ett sätt att bli bra på: TRÄNING” Anledningen? December, rullskidor, 3 grader, regn och blåst som ligger mellan 12-18 m/s ÄR inte roligt men för att bli bättre kan man bara inte ställa in sina tänkta pass, för då blir du inget. Eftersom jag bor där jag bor har jag egentligen ingen större möjlighet att köra kvällspassen så här års på Österlen. Långt till cykelvägar och långt till gatubelysning.

Hur som helst körde jag passet som planerat, blev avsläppt vid Nedrabytorp ca: 3 km hemifrån så det blev lite mer än 3 km mer åkning i motvind kontra i medvind. Passet började med medvind och problem med klockan som inte ville fungera men annars inga större problem första milen. Sen i motvinden i närmare 2 mil i sträck var en plåga, att gå långsamt gör inte så mycket, att åkningen påverkas bl.a. svårt  med få till tekniken är inte så farligt men störigt. Värst är regnet som kommer mot en i horisontellt och istället för att stanna och dricka öppnade man munnen om man blev törstig. Törstig blev jag inte men kall……. riktigt kall trots en del vinterkläder, svårt att klä sig i sådant väder. Hade på mig windstopper kalsonger, windstopper underställströja, buff, regnjacka, mina reflekskläder från topp till tå. Skönt att komma hem och värma sig i ångbastun.

Här hamnade kläderna efter det blötta träningspasset

Här hamnade kläderna efter det blötta träningspasset

Och här hamnade jag efteråt

Och här hamnade jag efteråt

Närmsta tiden blir lite tuffare träning igen efter min lugna vecka förra veckan. har nu under en 10 dagars period en planering för lite mer träning men planeringen är inte spikat än beror lite hur det blir med kommande tävlingar, ser ut att bli Axa Ski Marathon den 28 december, men få se. Mitt eftermiddagspass idag efter lite jobb i stallet på eftermiddagen blev lite uppvärmning just i stallet då jag bar spånballar. Sen fortsatt inomhus med överkroppsstyrka. Bålträning med egen kroppsvikt och armar med skivstång, behövs inte så mycket mer ibland. Avslutade med att ”installera” min cykeltrainer och ställde in den så den ska kunna användas de närmsta 4 månaderna. Den fungerade fint fint! Imorgon är det en ny dag och nya möjligheter.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.