Testad Skierg

Har testat det där med Skierg (stakmaskin), avslutade med en 500 meters intervall efter ett tufft styrkepass. Skakade i hela kroppen efter avklarat intervallen på 1:39,5 min, det får man väl vara nöjd med när man inte ens väger 70 kg. Är ändå fortsatt kritisk till Skierg, du må hända bli stark och trött blir man, men att åka ”snabbast” tycker jag inte är så skidlikt. Försökte åka så skidlikt som möjligt men jag kommer fortsättningsvis att köra Skierg som en bra styrke/kondition övning i gymmet. Har visserligen kört Skierg två gånger tidigare, en gång uppvärmning och en gång på klubbens miniläger i november förra året, där jag blev så trött att jag inte kommer ihåg vad vi körde eller hur fort vi körde.

11759495_10152933648431707_1319074136_n

Det är nämligen så jag har skaffat gymkort, efter har varit utan riktigt gym i snart två år. För all del blev det lite i Falun men annars har det bara blivit hemma (Nedraby) i mitt eget gym eller ute på gården då man lyft kalvar, frontvikter till traktorn, rullat halm/höbalar, flyttat ko eller två. Det har gett lite råstyrka men i ett komplett gym kan du träna mer specifikt som man behöver som skidåkare. Så idag började jag mitt första gympass i Lund, närmare bestämt på Artic Delphinen. Har möjligheten att tillgå alla Artic i hela Skåne om jag nu skulle få för mig det efter varit iväg och tävlat norröver och stannar till i Helsingborg typ och tränar där.

Det jag körde idag var följande: 5 min Skierg i 2 min/500 meter fart, sen bålträning (Aukland träning) 50/10 sek arbete/vila i totalt 25 min. Efter det benböj 5 set, 20-50-60-70-70 kg mellan 5-12 rep. Körde sen vidare med chins, tricepsdrag, stakdrag (maskin) och bänkpress x 2 set. Avlutade som sagt med en femhundring Skierg när man var lagom mör i kroppen. Hela kroppen skakade efteråt, trots bara 100 sek arbete. Annars trivs jag inte alls att träna i ett ”vanligt” gym med ”vanliga” människor.  De få gångerna jag tränade i Falun var det riktiga elitidtrottsmän som tränade där, då trivs jag bättre men kände mig en aning svag då. När jag tränar i gym, så tränar jag utan att titta på mobilen eller något liknande. Är fokuserat på att göra ett gediget jobb. Många eller snarare alla under dagens gymvistelse glodde mer i telefonburken än att just träna, som borde vara syftet med att vara där. En annan har ju plastpåse (helt sant) runt telefonen för den inte ska svettas ner. Folk klaga på att det finns för lite tid för träning men jag kan lovar om man ge fan i och glo på telefonen efter varje övning, så hinner man med mer också. Men det viktigaste är ju att folk går till gymmet och faktiskt träna, än om det inte alla gånger ser ut att vara så effektivt.

Var även ute på en liten runda skate på förmiddagen. Rullade på tävlingshjul och var smått omotiverad och trött men gjorde det bästa med situationen och körde lite fartlek med mer lek än fart kan jag lova. Lite hopp på ett ben, lite balansövningar och det som kändes roligt att hitta på. Körde mellan Lund (Norra Fäladen, där jag bor)  till nästan S. Sandby via Odarslöv och tillbaka, en sträcka på 20 km. Lagom vind men ganska knackig asfalt att åka på.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.