Racerapport Hallstatestet

Skrev som sagt igår att jag sprang Hallstatestet och tänkte idag gå igenom testet lite djupare. Tiden 8:30 är bra men hade hoppas på bättre då jag gick för låga åtta minuter. 

Jag hade precis som när jag vann Från Botten till Sockertoppen förra året, liknande uppladdning, sov dåligt på natten och satt på ruffklipparen hela dagen innan. Inte bästa förutsättningar men kände mig annars i benen. Började med en kort uppvärmning, cirka tre minuter tröskel uppför och sen 2×100 meter stegringar. Kändes för lite men klockan började bli sent så det var bara att göra det. 

Väl i början kändes det bra, hade 45 sekunder fram till man svängde av till lilla vägen upp till Hallstabergets hotell. Gick på bra i första branten men började stumna snabbt och kunde inte hålla riktigt tryck när det flackare ut efter en dryg tredjedel av sträckan. Sen var det bara stumt och segt fram till hotellet men sista 1,5 minuterna som går på stig i brant terräng gick det lite bättre igen, så avslutningen var åtminstone okej. 

Med facit i hand så gick jag för hårt i början, hade jag sprungit fem sekunder långsammare första tredjedelen så hade kanske jag sprungit 15 sekunder snabbare än vad jag gjorde totalt. Jag vet inte men det kanske hade blivit så, för jag är i bättre form nu än då. Det är svårt det där med rätt utgångsfart när det bara bär uppför. Såg förövrigt att William Poromaa sprang på 8:07 minuter två dagar innan, svårslagen tid det där. I Strava hade jag dock själv 8:40 minuter, vet inte om jag tappade de sekunderna i början eller i målet på toppen. Dessa tider hade jag från gårdagens Hallstatest:

  • Tid: 8:30 min
  • Distans: 1,68 km
  • Snittpuls: 175 (90 %)
  • Höjdmeter: 227 m

Efter testet så sprang jag ner och körde en bonusintervall i runt tröskelintensitet, den intervallen gick rakt uppför liftgatan, lika många höjdmeter men kortare och brantare väg. Åtta minuter tog det och hade 164 (85 %) i snittpuls. 

Bilder som Therese tog

Bonusintervallen efter testet.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte.