Långhelg = mycket träning

1 maj i fredas och ledig igår från jobbet, så blev detta en långhelg där jag kunde träna på ordentligt. Rivstartade månaden med en av mina längre löppass nånsin,nästan tre timmar med Raj. Blev 80 min styrketräning på kvällen. Igår lördag började jag dagen med ett stakpass på 3:or i blåsten, svårt att staka i vinden. Körde 28 km på drygt 1 h 40 min, ingen vidare fart där inte. På kvällen blev det en väldig lugn tur med Tobbe på hojen, blev nästan 2 timmar totalt och min snitthastighet blev knappt 28 km/h.

Idag kördes ett mycket tidigt (6:30) rullskidpass med Rickard mellan Ystad och Abbekås. Jag körde som vanligt på 4:or och Rickard på sina Pro-Ski som rullar något långsammare än ”riktiga 2:or”. Vi var pigga båda två även om jag som vanligt kvickna till efter ett tag när träning sker så tidigt på morgonen det gjorde. Kallt i början runt 0 grader men blev över 10 grader på slutet, det var väldigt svårt att klä sig. Var svettigt värre på slutet. Vädret var oförskämd bra med sol och helt vindstilla under hela passet. Sträckan vi åkte på är väldigt platt, egentligen en svag men lång slakmota ner/upp från havet och sen platt cykelväg. Eftersom det var både torrt och vindstilla, gjorde det att snitthastigheten var snabbare än vanligt (16,7 km/h). Dock var det kallt vilket inte gjorde det helt optimalt. Sen har Rickard utvecklas en hel del och idag var det nog han som låg först mest hela tiden. Var egentligen bara sista milen som jag låg först, vilket jag brukar göra. Spelade mindre roll idag då det inte blåste, mest psykologisk. Drygt 31 km  blev det på 1 h 52 min. A1 men en liten tempoökning på slutet i backen och vi avslutade med en spurt, bra träning.

Inte ofta havet ligger så här stilla i Svarte.

Rickard piggare än vanligt efter 25 km.

Kvällspasset blev en solig cykeltur men med blåst denna gång. Sydostlig, ostlig vind, vilket bruka innebära kalla vindar vid östkusten på Österlen, så även idag. Kändes bra fram till jag kom vad jag tror är en av Österlens högsta punkt på 168 m.ö.h. Hade ett snitt på 31 km/h med mestadels sidvind fram till dess. Sen blev benen kalla på vägen ner mot kusten och Kivik och jag hade svårt att få liv i dem under en längre tid. Utsikten efter sista backen innan utförsåkningen ner mot havet är magisk, speciellt vid klart väder som idag och nu när rapsfälten börja blomma. Fint värre! Förutom att benen domnade bort började energin också sina lite, men med en energibar i Tommarp, så klarade man av att trampa vidare hem med ett snitt på 36,5 km/h och näst sista km med ett snitt på 48 km/h. Första gången jag kan trycka på under ett längre parti med min nya cykel, förvisso med ganska trötta ben. Medelsnitt på 31,8 km/h blev det och nästan 8 mil cykling på 2 h 30 min. Ca: 12,5 h totalt träning denna långhelg för min del. Nästa vecka blir snarlik som denna i ren träningstid, det är tanken i alla fall.

Har även jobbat i trädgården som ska renoveras lite och bl.a. plantera buskar. Har också haft eftermiddagsfika utomhus i Riset där kvigorna bruka gå på sommarbete. Vi (jag, min syster, våra föräldrar och Raj) var ute och njut av det fina vädret och omgivningen av bl.a. orkidéer och körsbärsträd som blommar.

Orkidéerna har blommat

Fikadags.

bild 1 (10)

Raj leker på den nyklippta gräsmattan.