Kort och hårt

Har idag tränat intensivt på kvällen, kort och hårt helt enkelt. Det blev ett udda upplägg med styrka först och sen en variant av kenyansk distans. Planen var från början att springa på morgonen innan kommunfullmäktige och sen styrka efteråt, vilket hade fungerat kanon med logistik och allt. Jag kom hem sent igår så tyckte det var viktigare att sova istället för att träna på morgonen. Sen tog fullmäktige ut på tiden då ett visst parti myntade assimilation och ett tag trodde jag inte jag skulle hinna träna något innan det skulle bli den 7:e februari. 

Lyckligtvis hann jag med träningen med marginal denna dag, som är tillika samiska nationaldagen. Träningsupplägg var att köra 3×8 boxkliv, 3×16 dips och två magövningar. Sen körde jag chins 12-10-8-6-4-2-4 till antalet med start varje minut. Kändes fint efter första (tillika pers) men sen var det en kamp att orka, återhämtade mig riktigt inte förrän jag var nere och vände på två, vore jävligt annars. 46 chins totalt fick räcka, var finito efter det. 

Sedan körde jag ett variant av kenyansk distans, men endast uppför. Jag körde på samma hastighet (12,5 km/h) men på olika lutningar. Totalt blev det 30 minuter där jag körde tio minuter först på lutning 1 %, sen tio minuter på lutning 5 % och avslutade med tio minuter på lutning 10 %. Jag hade glömt pulsklockan hemma men det kändes lätt och kontrollerat de första 20 minuterna men sista var hemska, vilket jag märkte tidigt under sista tio minuterna att det skulle bli rejält tufft. En mikropaus samt fick knyta om ena skon för klara distansen ut eller fuska om man så vill.

Tror inte pulsen var speciellt hög, den var garanterat under 180 men kände inget alls efter den korta förkylningen jag haft, men det var trots allt första urblåsningen efter densamme. Jag blev yr och när jag väl hade duschat så tappade jag mer eller mindre synen en kort stund men kunde hitta en bänk och sätta mig så jag kunde återhämta mig lite. Är 99 % säker på att det är vätskebrist men det var inget som jag reflekterade över under passets gång överhuvudtaget. Först trodde jag det berodde på brist på kolhydrater då jag och sambon testa att köra en sockerfri månad, men har avfärdat det nu i efterhand. Det är ingen jävla bal på slottet det där med elitidrott. 

Hursomhelst tog jag mig hem och har vilat lite nu och mår bra, dubbelpass och typ ledig imorgon. 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.