Kort och hårt

Åkte på mina helt nya skidor från Salomon som är direkt utplockade till mig från fabrik. De gick bra, åkte med Swix universal klister som fungerade även det bra.

Åkte på mina helt nya skidor från Salomon som är direkt utplockade till mig från fabrik. De gick bra, åkte med Swix universal klister som fungerade även det bra. Lite skit i spåren idag men inga sten idag, då skidorna så nästan oanvända ut efteråt.

Idag har man tränat två korta men hårda pass. Började med att styra Forden mot Östersund Skidstadion. Där mötte jag Mattias Bångman och vi körde en halvtimme innan vi skiljdes åt. Trevligt med sällskap. Eftersom det är världscup i skidskytte i Östersund så är de tuffa tävlingsbanorna avstängda. Snurrade istället runt Konstsnöslingan som mäter 1,7 kilometer och avstickaren Björnberget. Efter uppvärmningen så körde jag korta intervaller med maxansträngning, allt från 25 sekunder till en längre på en dryg minut och däremellan. Verka vara inne att köra snabbt på skidor som svensk just nu. På nästan samtliga intervaller kom jag upp i 180 (93 %) eller strax under den pulsen. Skönt att kunna pressa sig så pass hög puls men märkte samtidigt att det är nog ungefär så hög puls jag kan komma upp i just nu.

Hade tänkt att köra fler intervaller än de åtta jag körde totalt. Märkte att jag efter 8:e intervallen började hosta blod samt fick näsblod och tänkte att det nog var bäst att avbryta innan jag saglade ner spåren och mina fina klubbkläder. Jag tycker att vår vita Ski Team Skåne dress är riktigt fin. Oklart varför det kom blod men det kändes som det var bäst att avbryta passet som blev 75 minuter långt ändå. Totalt lyckades jag få fyra minuter intervalltid på hög belastning. Fick i alla fall ventilera ur hjärta och lungorna. Mötte även en trogen läsare som följer min blogg, en äldre pensionerad herre som var ute och åkte. Trevligt att folk kommer och berömmer och prata om min blogg och väldigt kul att det är många olika personer som följer den, allt från yngre till äldre.

På eftermiddagen sprang jag till och från gymmet. Löpningen tog en halvtimme och höll ungefär 5:15 min/km tempo på det extremt isiga underlaget. Bra att ha spik på sina skor så man har bra grepp. Styrkan var ganska likt som sist. Kort och hårt även i gymmet. Detta körde jag:

  • 4x 15 på 75 latsdrag (max på maskin)
  • 4x 15 magövning med raka ben
  • 4x 5 chins med raka ben
  • 3x 10 utfallsteg på varje ben

I tid blev det 2 timmar och 15 minuter effektivtid denna fredag.

"Efter intervall bilden"

”Efter intervall bilden”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.