Ännu en dag med träning

Har blivit lite träning idag med, är sliten nu men har vilodag imorgon, vilket ska bli skönt. Började med att springa en sväng, kände mig stel och fet, men det berodde nog på att man hade mobilen i fickan som gubbade lite sådär oskönt. Sen är det alltid stelt och krampaktigt om jag springer på morgonen. Men tyckte det släppte allt eftersom och det kändes faktiskt ganska hyfsad ändå. Sprang bl.a. till Klosterängshöjden så man fick lite backar, annars platt med mestadels på lerig gräsunderlag, lite halt att springa med mina Icebug Amina. 70 minuter A1 löpning denna fina lugna och ovanliga varma höst morgon. Höll 5:25 min/km tempo, 110 höjdmeter totalt och typ 100 av dem bara under en kvart som jag sprang i och omkring Klosterängshöjden.

Fin vy över Lund från höjden, inte lika fint på andra hållet där E22 går

Fin vy över Lund från höjden, inte lika fint på andra hållet där E22 går

Kvällspasset blev som vanligt på onsdagar med klubben. Jag fick ta hand om Elit/tävlingsgruppen även denna gången. Gick som vanligt inte helt problemfritt då vi lyckades med konststycket att komma ifrån varandra. Det händer ju typ ofta. Vi var i alla fall fem som startade intervallerna som gick i S.Sandby, denna lugna men mörka höstkväll. De andra tillkom lyckligtvis senare. Blev en knixig backig runda men lite skador på cykelvägen som vi åkte på, d.v.s. backen blev ännu mer knixig. Totallängd på dryga en kilometer. Lyckades trots det och fallande mörker åka snabbare på slutet än i början. Vi avslutade med att köra hela Sandbybacken, innan vi rullade den långa tråkiga men belysta vägen hem till Lund. Var snabbast av oss som körde intervallerna idag men kunde precis hänga med hem då energin började ta slut. Glömde nämligen vätskebältet men som Sixten Jernberg sa ”att det skulle damma i käften på en” efter ett avklarat träningspass. Han trodde väl inte på det där med dricka under träningspassen, eller sportdryck för den delen. Kan väl säga att det dammade ordentligt i min flabb efteråt.

Passet i siffror

  1. Tid: 4:08 – Snittpuls: 162 (84 %) – Maxpuls: 170 (88 %) – Höjdmeter: 39
  2. Tid: 4:11 – Snittpuls: 169 (87 %) – Maxpuls: 177 (92 %) – Höjdmeter: 36
  3. Tid: 4:01 – Snittpuls: 170 (88 %) – Maxpuls: 182 (94 %) – Höjdmeter: 36
  4. Tid: 4:09 – Snittpuls: 172 (89 %) – Maxpuls: 182 (94 %) – Höjdmeter: 39
  5. Tid: 6:48 – Snittpuls: 172 (89 %) – Maxpuls: 179 (93 %) – Höjdmeter: 54

Vi körde 1:a och 3:e intervallen med valfri teknik och 2:a och 4:e med endast stakning. Finns ett riktigt brant parti, vilket gör det väldigt tufft i stakningen och som också gjorde att dessa gick lite långsammare. Men åkte trots allt snabbare i stakningen än förra gången vi körde dessa intervaller i våras, så det är ju bra. Att höjdmeterna blev olika vet jag faktisk inte varför det blev så, men nästan 40 höjdmeter på en dryg kilometer är ju inte illa i Skåne. Sista intervallen var 1,84 kilometer lång, hade en snitthastighet på 16,3 km/h.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.