9:a Frösöberget Runt 2019

Blev fångad på bild på slutet av loppet, vackra älgkliv man tar. Foto: Konrad Myhr.

Jaha då har man sprungit Frösöberget Runt i år igen och slutade på en 9:e plats och blev 5:a förra året men hade en sekund långsammare tid idag, så dagens startfält var bättre än förra gången. 

Resultat 

Förberedelserna till kvällens lopp var inte den optimala med att sätta plant hela dagen i tryckande värme och sen ett kort telefonmöte strax innan loppet. Hade under dagen druckit mellan 5-6 liter vätska av olika slag men kände ändå att jag hade en skvätt vätskebrist och var inte alltför hoppfull innan loppet. 

När väl starten gick så var det en lätt resa då det gick kraftigt nerför första två kilometerna, tyvärr så hade min dubbelknut gått upp så var tvungen att stanna och knyta skon och tappade cirka 15 sekunder på det, har aldrig hänt förut och det ska fan aldrig hända igen. Hur gammal är jag ens som inte kan knyta skorna så de inte går upp. Skyndade sen långsamt och passerade ett gäng, hade trots allt precis över sex minuter första två kilometerna. Kom också närmare de där framme som jag sprang med innan jag var tvungen att stanna och knyta om skosnörena. Började få krampkänningar redan efter knappa fyra kilometer och det var allmänt tungt och sen när den drygt fyra kilometer långa stigningen tillbaka till Frösötornet och mål så var det segt men hade en trend då jag kunde passera en del och distansera dem. Sprang mer än 30 sekunder snabbare när jag sprang intervall på samma sträcka för endast fem dagar sedan och då gick jag inte ens på max men idag så låg jag på rött kan jag säga vilket pulsen skvallrar om. Hade inte så mycket mer och ge och hade sista 5,5 kilometerna en tidsdifferens mellan mig och Jerry Ahrlin på mellan 5-10 sekunder men var som närmast i mål då det var fyra sekunder efter. 

Siffror från loppet:

  • Tid: 33:17 min
  • Distans: 8:92 km
  • Snittempo: 3:43 min/km
  • Snittpuls: 181 (93 %)
  • Maxpuls: 189 (97 %
  • Höjdmeter: 

Inte nöjd att jag springer så dåligt uppför som jag gör idag och det är inte förrän det branta på där jag få effekt på mitt goda syreupptag. Nerför är jag dålig och springer oeffektivt men ändå nöjd jag kunde pinna på så bra utan att slita ut musklerna alltför mycket. Däremot behöver jag mer hårda snabba intervaller i 3:20 min/km tempo och snabbare.

Sambon sprang fantastiskt bra och kan knyta skorsnören som inte går upp.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.