6×5 minuter på löpband

Har vilodag imorgon och det kan behövas då jag återigen inte var speciellt pigg i kroppen. Haft en bra vecka hittills med bra generell nattsömn och tre jobbdagar, dessutom börjar det bli ljusare på dagarna. Trots det så är det en seg känsla när jag speciellt kör intervaller, idag var inget undantag och även pulsen var låg. Dagens upplägg var 6×5 minuter, mer svettig än vanligt var det med, gick åt en hel del vätska, tur man har sportdryck från +watt. Jag såg på skidor från mobilen när tjejerna körde Sverige Cup i Falun samt i början av världscupen. Inget jag vanligtvis gör utan jag stirra in i skärmen eller på allt folk som tränar. 

Dagens upplägg var följande:

  • 2×5 min – lutning 5 % @ 16 km/h
  • 2×5 min – lutning 10 % @ 13 km/h
  • 1×5 min – lutning 15 % @ 10 km/h
  • 1×5 min – lutning 15 % @ 10,5 km/h

Jag hade snittpuls på mellan 157-166 på intervallerna, borde ligga på över 170 men körde med det jag hade, benen blev duktigt stumma i alla fall. Jag märkte också att pulsen ibland kunde gå neråt vilket är konstigt då det egentligen aldrig borde bli så när man endast springer uppåt men så blev det. Glädjande var att jag kunde hålla 10,5 km/h på lutning 15 % på sista intervallen utan större problem, konstigt det då jag höll på att flyga av när jag körde intervall fem på 10 km/h. Jag har kört 6×5 minuter förut, en gång i november och i juli förra året. Jag hade jämna tider som i juli idag vilket är bra egentligen då det var veckan innan jag var ”Från bottnen till Sockertoppen”, så jag är åtminstone inte dålig men har svårt att få upp pulsen. 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.