45 minuter tröskel på löpband

45 minuter svettades man i gymmet idag, snarare en timme totalt med uppvärmning först och lite nedjogg efteråt. Dagens upplägg var 10 minuter uppvärmning på 12 km/h med en procents lutning, där jag hade 118 (61 %) snittpuls, vilket är lägre än vanligt. Sedan körde jag följande upplägg under tröskeldraget: 10 min, lutning 15 % – 10 min, lutning 10 % – 5 min, lutning 15 % – 5 min, lutning 10 % – 5 min, lutning 15 % – 5 min, lutning 10 % – 5 min, lutning 15 %. Jag körde med hastigheten 9,5 respektive 12 km/h på löpbandet. 

162 (84 %) blev snittpulsen vilket är lågt och speciellt när det bär uppför hela tiden men det berodde att jag hade låg puls i början och ni vet att jag har låg puls ständigt under början av intervallpass, så även idag men jag körde på rätt hastighet och lutning rakt igenom, behövde aldrig rota mig in i syrezonen vilket jag heller inte skulle göra då jag körde tröskel. Det skiljde ganska precis 20 slag i början och på slutet av de 45 minuterna jag körde tröskel, trots jag hade samma hastighet och lutning på bandet, var tur att jag höll planen igenom och inte fick hybris att få upp pulsen snabbt i början och därför öka hastigheten på bandet. Nöjd över genomförandet, dock har jag lite problem med att springa på löpband, bra att man ha lika förutsättningar varje gång och kan kontrollera fart, puls egentligen som man vill. Däremot hade jag idag och många andra gånger lite svårt med löpsteget, idag hängde inte mitt vänster ben med riktigt utan fick tänka mycket att överhuvudtaget trycka ifrån det. Vet inte vad det beror på men så var det idag.

Kommer troligtvis försöka springa en del uppför den närmsta tiden. Att det blev 45 minuter non-stop idag har sina anledningar och en är att jag ska försöka springa Peak Performance Vertical K uppför Åreskutan (där det kom snö igår) och har som snabbast springet på knappt 45 minuter så 45 minuter tröskel idag gör väl att man så småningom kommer väl förberedd.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.