Testrace och styrka i Lund

Här går Lundaloppet på lördag bl.a.

Här går Lundaloppet på lördag bl.a.

Har tillbringat nästan hela dagen i Lund idag, dels att jag jobbar där men även dagens två pass genomfördes i Lund. Första passet blev tillsammans med Freya. Parkerade bilen vid jobbet och lunkade till Lund IP, sprang lite fel men väl på plats körde vi några stegringar innan vi körde fem kilometer i hög fart. Vi sprang eller snarare försökte springa Lundaloppets korta bana som är fem kilometer lång. Lite fel sprang vi men det var inte helt lätt att springa mitt inne i Lund på kullersten, bland allt folk och övriga trafikanter. Det gick bra men farten var lite ryckig, men det är inte så konstigt beroende på att banan är väldigt orytmiskt. Kanske lite märkligt att springa såhär bland folk. Utan tröja sprang jag med, knappast något vett har man tydligen men det var varmt att springa denna dag. Jag la mer eller mindre strax under tröskelfart, runt A2. Vi klarade inte riktigt att ligga jämt på 3:55 min/km per kilometer men lyckades precis springa under 20 minuter. Både jag och Freya springer Lundaloppet på lördag. Efter testracet så körde jag tre intervaller på bana. Jag är ingen banlöpare och skidåkarna i Falun lär väl skratta åt mina mediokra tider. Men jag är nöjd över resultatet även om de sista två intervallerna var krampaktiga och ingen direkt vacker syn. Gjorde mina bästa banintervaller någonsin faktiskt. Mitt andra intervaller på plattare underlag på två dagar, lika många hade jag totalt hela förra året. Känns faktiskt oväntat bra i benen ändå.

”Lundaloppet”

  • Tid: 19:58 min
  • Distans: 5,06 km
  • Snittempo: 3:57 min/km
  • Snittpuls: 161 (83 %)
  • Maxpuls: 172 (89 %, (spurten))
  • Höjdmeter: 18 m

Banintervallerna:

  • 1000 m – 3:10 min – 165 (86%) snittpuls – 177 (92%) maxpuls
  • 400 m – 72 sek – 161 (82%) snittpuls – 178 (92%) maxpuls
  • 400 m 70 sek – 162 (83%) snittpuls – 179 (93%) maxpuls

Låg snittpuls men det beror på sliten kropp, men blev muskulärt väldigt trött. Syftet var att få lite mer fart i kroppen inför helgens lopp.

Efter jobbet så tränade jag med en annan tjej från klubben, nämligen med Maria och det blev inte helt oväntat styrketräning. Två tjejer på en dag, är ju nästan i nivå med Viktor Hansson och Martin Holmstrand, men bara nästan. Hur som helst är det kul med sällskap på träningspassen.

På gymmet plöjde vi igenom detta:

  • Magchrunches i maskin, 1×25 68 kg, 2×25 73 kg
  • Tricepsdrag i maskin, 3×25 41 kg
  • Omvänd bicepscurl, 3×25 12,5 kg
  • Bänkpress, 3×25 30 kg

Bra med variation i träningen, körde många reps på lätta vikter. Vi började med att köra 20 minuter Auklandstyrka. Längesen sist 50 sekunder aktivt, 10 sekunder vila, fick det bli idag. Lär kännas i kroppen imorgon ändå. Joggade till och från gymmet, eller nja, jag gick mest faktiskt.

Jag ska inte bara springa Lundaloppet, jag ska vinna det!

Jag ska inte bara springa Lundaloppet, jag ska vinna det!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.