Sista dagen i Falun

Fin utsikt uppe på toppen. Trött men glad!

Fin utsikt uppe på toppen. Trött men glad!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tiden går fort när man har roligt sägs det, och nu är det roliga slut för denna gång. Har varit otroligt kul att få träna med många av de bästa skidåkarna och framförallt väldigt lärorikt. Hoppas jag kommer tillbaka om inte all för lång tid framöver. Har en plan som jag vill hålla för mig själv, om hur det blir i framtiden. Tacka alla skidåkare för grym sparring, det har varit väldigt nyttigt för mig att komma iväg och fått en helt annan och bättre träningsmiljö, även om det troligtvis hade gett mer i vintermiljö. Men men det kommer!

Har ju tränat lite dag också, ”bara” 4,5 timmar. Har ju känns bra den korta tiden (1,5 veckor) jag hållit på med det jag gillar mest i livet, nämligen träna och förhoppningsvis har man utvecklas lite. Har kunnat vila bra mellan passet, möjligen hade jag önskat att jag hade kunnat sova lite mer mellan passen. Men har utnyttjat tiden väl med att träna mellan 4-6 timmar om dagen, förutom under helgen i Trollhättan. En vanlig dag under de här 1,5 veckorna har sätt ut ungefär så här: Uppstigning runt 7:30, börja träna mellan kl 8-9, längden varierade på passen men mellan 2,5- 3,5 timmar. Sen lunch och vila, brukade hinna med två mellanmål bröd, banan, bars, blåbär med mjölk brukade vara de mest vanliga mellanmålen. Sen träning runt kl 15-17 tiden på 1,5- 2,5 timmar. Sen middag och ev. ytterligare ett mål mat på kvällen. Det behövs!

Mellanmål, tömmer skafferiet nu, jag gillar inte att slänga mat och är en av de som absolut inte slänger 1/3 av all mat man skaffar. Kyckling och avokado med kassela, minst sagt udda men nyttigt!

Mellanmål, tömmer skafferiet nu, jag gillar inte att slänga mat och är en av de som absolut inte slänger 1/3 av all mat man vi svenskar tragisk gör. Kyckling och avokado med kassela, minst sagt udda men nyttigt!

Idag har det varit en sådan dag, började med att cykla på landsvägscykeln en tur som gick till Enviken via Toftbyn och tillbaka, en tur med svag kupering med någon enstaka längre stigningar. Blåste en del och det friskade på ordentligt faktisk, väl lika bra att vänja sig tills man kommer tillbaka till Skåne. Cyklade i ett lugnt tempo men benen blev lite möra på slutet ändå. Avslutade med att åka lite runt Lugnet och Järlinden, precis som förra cykelpasset. Tränade på kurvtagning i högfart, bra träning. Tryckte på i backen vid Ramnäs och lyckades ta Strava rekordet med 5 sek, viktigt. Tog 1 min och 44 sek upp i den dryga 900 meter långa backen med en stigning på 48 meter som ger en snittlutning på 3,9 %. Det är verkligen king det, då man få en kungakrona i Strava. Nu har jag satt avtryck i Falun trakten i alla fall. Snitthastigheten i backen var 31,7 km/h och snittpulsen på 152 (78 %). Annars som sagt lugnt med en puls på 117 (60 %) och en snittfart på 31,4 km/h. Var annars trist och grått väder så det blev inga bilder från cykelpasset.

Sista passet här uppe i Faun kördes i Bjurs (Bjursås), ett intervallpass på 3:or i en grym backe som mätte 1,7 km och steg totalt 120 höjdmeter. Till min hjälp hade jag Sven – Olof som körde ner mig och vilan landade på mellan 3-4 min efter varje intervall. Var förstås seg efter all träning på senaste tiden, svårt att komma upp i pulsen på första. Andra gick dåligt, medan sista två gick fortast och kändes bäst, även om tekniken överlag inte kändes så bra. Men jag vet vad jag behöver träna och finslipa på, så det blir väl bra framöver. Tyckte jag körde lite väl ojämnt på de fyra intervaller jag körde, men bra att sista två gick fortast och jag blev rejält trött, vilket var syftet. Fick även hejarop av unga grabbar på sista intervallen och jag var bra med mentalt och kunde pressa mig till max. Tycker att 96 % av max är otroligt bra tanke på hur nertränad jag är just nu. Blev totalt 30 min A3. Sen varvade jag ner med lugn åkning mellan Bjurs och Sågmyra. Stort tack till Sven – Olof för hjälpen idag och för den trevliga middagen tillsammans med Ann efter passet.

Första intervallen:

  • Tid: 7:32 min
  • Snittpuls: 162 (84 %)
  • Maxpuls: 171 (90 %)

Andra intervallen

  • Tid: 7:40 min
  • Snittpuls: 165 (86 %)
  • Maxpuls: 176 (92 %)

Tredje intervallen

  • Tid: 7:25 min
  • Snittpuls: 170 (89 %)
  • Maxpuls: 178 (94 %)

Fjärde intervaller

  • Tid: 7:14 min
  • Snittpuls: 174 (91 %)
  • Maxpuls: 183 (96 %)
Uppvärmning!

Uppvärmning!

Allt annat än uppvärmning, sista intervallen, fullt blås och mjölksyra vill jag lova.

Allt annat än uppvärmning, sista intervallen, fullt blås och mjölksyra vill jag lova.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.