Korta banintervaller

Sprang så många gånger förr på Hofvallen.

För att försöka bli lite snabb i löpning så körde jag snabba korta intervaller på bana idag på morgonen. Många har nog respekt över min förmåga att springa uppför men på platten är man orolig bedårande dålig hel enkelt. För att råda bot på detta elände så försökte jag åtminstone att springa snabbt då dagens intervaller var korta rackare.

Jag sprang följande som kan delas upp i fyra set:

  • 200-400-600-800 meter
  • 200-400-600 meter
  • 200-400 meter
  • 200 meter

4,2 kilometer (nästan 12 minuter intervalltid) och inte mycket intervalltid totalt men syftet var att få lite snabbhet i benen. Jag tycker det är ganska irrelevant att nämna snittpulsen vid sådana korta intervaller, speciellt jag som tar lite tid på mig att skrämma upp pulsen men dagens intervaller var okej fart för att vara mig och framförallt jämna där maxpulsen nämndes till 178 (92 %), inte så värst högt men okej.

Tiderna för tvåhundringarna:

  • 32 -32 -33- 31 sekunder– Helt okej där sista jag hade medvind medan jag hade motvind de första tre.

Tiderna för fyrhundringarna:

  • 69 – 70 – 70 sekunder– Även detta helt okej, jämt åtminstone men tror jag sprungit på 66 sekunder som snabbast, men det var längesen.

Tiderna för sexhundringarna:

  • 1:50 – 151 minuter – Stabilt men hoppas på något fortare.

Tiden för åttahundringen:

  • 2:28 minuter – Även här hade jag hoppas på lite snabbare tid.

Förutom intervallerna sprang jag uppvärmning tre kilometer på 14:30 minuter och sen löpskoling och även fyra 100- meters stegringslopp. Avslutade med tre kilometer hem på 14:40 minuter, något för snabbt men ville springa ifrån regnet.

Regn fick jag också under dagens andra pass, åtminstone sista halvan av det passet, som gjorde att jag tryckte på lite extra här och där för inte börja frysa. Jag åkte ett längre varv i Frösön och sen runt berget, följt av två likadana varv runt berget innan jag fick nog efter 1:22 timmar. Blev en snitthastighet på 17 km/h på mina Swenor 4:or, plockade 387 höjdmeter och en snittpuls på 129 (66 %). Jag var ganska trött under passets gång, kändes som jag snozzade mig igenom passet och vaknade lagom tills jag var klar. Tänkt att man blir så trött och seg efter 12 minuters intervalltid tidigare på dagen, igår plöjda man nästan igenom ett Vasalopp på rullskidor och var hur pigg som helst efteråt.

Jag lyckades få ihop 16 timmars träning inklusive ett styrkepass denna vecka, inte illa det och det är knappast troligt det blir mer än så någon gång till under denna sommar utan blir mer kvalité än mängd för min del.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.