Jagat höjdmeter på Frösön

Fin och tuff den där Gustavsbergsbacken på Frösön

Fin och tuff den där Gustavsbergsbacken på Frösön

Idag har man jagat en massa höjdmeter, över 1500 meter har det blivit. Började med ett klassiskt pass på 3:or, fem vändor i en lång i hållande stigning, snittfart 16 km/h och var ute i 1:40 timmar. På eftermiddagen var man i samma backe och åkte i, fyra vändor blev det men rundan ner innebär en hel del plogning. Det händer nästan aldrig i Skåne det. Åkte på Marwe 6:or tillika skate.  Var ute i två timmar och hade nästan samma snittfart som förmiddagspasset. Snittpulsen låg också omkring samma, 64 respektive 63 % av max.

Lika lugnt var det inte när jag efter skatepasset byte pjäxor till skor och for till Gustavbergsbacken som ligger bara 600 meter från mitt nya hem. Har uppför hela vägen ditt så det är långa 600 meter ditt och sen blir det bara ännu mer uppför till toppen av backen. Jag gick vanlig skidgång en gång uppför backen. Sen var tanken att köra fem till antalet korta elghufsintervaller och tre längre intervaller från botten till toppen av backen. Det blev istället sex stycken korta och bara en längre intervall. Jag orkade helt enkelt inte fler, trots pulsen var ganska låg. Är lite sliten nu efter all träning här uppe men muskulärt blev jag väldigt trött. Blev bara knappa tio minuter A3-A3+ men hellre bra genomförda intervaller med kvalité än 15 minuter halvdant. Eftersom jag inte kan ansluta datan från passet till datorn för tillfälligt så vet jag inte antal höjdmeter per intervall. Men totalt klättrades det 469 höjdmeter under den de 5,6 kilometerna man var ute och det tog över 50 minuter totalt. Som ni förstår så var det varken platt eller det gick inte speciellt fort direkt. Hade ungefär det dubbla i gåvila i tid mellan intervallerna.

Såg här såg intervallerna ut i tid:

  • 1:11 min
  • 1:08 min
  • 1:08 min
  • 1:08 min
  • 1:07 min
  • 1:07 min
  • 2:56 min

Har återigen blivit sommar i norr, över 20 grader. Har nu tränat en hel vecka här uppe i mitt nya hem, har blivit 21 timmars träning dessa sju dagar. Bara idag landade träningsdosen på 4,5 timmar. Har även kunnat sova mellan 45 minuter till en timme mellan passen, det är bra det. Har förövrigt sovit väldigt bra hittills trots det nästan är ljust dygnet runt här.

Dra på läger imorgon och fick därför använda lite livsmedel som annars går ut som återhämtningsmål. Det blev tre råa ägg, en banan samt lite kakaopulver och vispgrädde. Glömde avokadon men den ät jag till middag sen istället.

Dra på läger imorgon och fick därför använda lite livsmedel som annars går ut som återhämtningsmål. Det blev tre råa ägg, en banan samt lite kakaopulver och vispgrädde. Glömde avokadon men den ät jag till middag sen istället.

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.