98 timmars träning denna månad + bilder

Bild från intervallerna midsommarafton.

Bild från intervallerna som kördes på midsommarafton.

Har tränat på bra denna juni månad, strax över 98 timmar blev det inkl. styrketräning. Fördelningen såg ut följande 66 % rullskidor, 18 % (inkl.skidgång), 11 % cykling och 5 % styrketräning. Mycket träning javisst men hittills detta året har det blivit beskedliga 328 timmar totalt i år. Har tränat klart mer än så de två senaste åren. Tränade medvetet lite mindre under vintern men mer kvalitepass. Tror ändå att jag kommer landa på omkring 800 timmar (med styrka) när året är till ända.

Idag var inget undantag, utan blev en hel del träning idag efter haft en vilodag igår. Sju mil rullskidor och 1200 höjdmeter på fyra timmar in på träningskontot idag. Detta fördelat på två pass, skate på förmiddagen och klassiskt på eftermiddagen. Åkte på Marwe 6:or när jag åkte skate, lugnt tempo med inslag av lite sprint. Allt för att bli lite snabb i framtiden.

Efter en halvtimme sömn mitt på dagen, så var det dags att snöra på pjäxorna igen, denna gång mina röda lågskor Alpina ECL 2.0. Hade en plan att köra fem längre drag i tröskel, denna plan höll jag till punkt och prickar. Körde samma bana som sist, då jag åkte på 4:or och då var det en aning kallare än idag. Vindriktningen var snarlik som senast fast idag blåste det mer, vilkat gav motvind cirka 65-70 % av intervallrundan. Sträckan jag åkte var Bergsgatan (där jag bor) upp längs Parkgatan och sedan Byavägen hela tiden till man svängde av densamme och fortsatte omkring 50 meter in på vägen mot toppen av Frösöberget. Sedan åkte man lugnt nerför berget på andra sidan där bl.a. en djurpark finns. Det enda djurparken bjöd rent visuellt var åsnor där en var riktigt brunstig som visade stolt upp att han var det också. Snuskhummer.

110 höjdmeter och 2,7 kilometer mätte den rundan som jag tänkte köra tröskelintervaller på. Precis som sist hade jag galet låg puls när jag körde dagens intervaller. Är precis som att jag inte klara av att köra två olika rullskidpass per dag, där man hade lite intervalltid under första passet. Det passet fick jag verkligen upp i puls, vilket är vanligt förekommande för mig dagen efter en vilodag. Men även denna gång blev jag muskulärt trött, inte lika trött som sist men känslan var ändå bra idag tycker jag. Satte inte tekniken i stakningen riktigt men diagonalen var bättre. Började regna och blåsa mer på intervall fyra, vilket också gick långsammast men hade bäst känsla under den intervallen. Annars började det kännas klart bättre efter tre intervaller. Var riktigt seg första varvet som blev uppvärmning. 14 km/h i snittfart på Elpex 3:or är inte direkt fort, men intervallerna kördes med riktigt bra kvalite, så det var ju bra. Körde intervall två och fyra med endast stakning. Vilan blev ganska lång då jag skulle ner också, landade överlag på dryga nio minuter.  Är glad över min insats och att jag körde igenom dem som jag hade planerat, ett sådant pass som jag kan klappa mig själv på axeln.

Såhär såg intervallerna ut i siffror:

  1. 10:34 min – 15,7 km/h snittfart – 146 (75 %) snittpuls – 160 (82 %)
  2. 10:52 min – 15,3 km/h snittfart – 153 (78 % snittpuls – 164 (84 %)
  3. 10:29 min – 15,9 km/h snittfart – 153 (78 %) snittpuls – 163 (84 %)
  4. 10:56 min – 15,2 km/h snittfart – 156 (80 %) snittpuls – 168 (87 %)
  5. 10:22 min – 16,1 km/h snittfart – 156 (80 %) snittpuls – 167 (86 %)

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.