Fint stakpass med Kanto

Körde idag på eftermiddagen ett fint stakpass på 3:or med Johan Kanto som passande nog hade semester på Österlen. Jag hade rekat en runda på cykel tidigare på förmiddagen, som jag tyckte vi skulle åka. Cykelpasset var förövrigt 75 km långt, så inget kortpass direkt. Vi träffades på Olof Viktors som är ett café/bageri som ligger öster om Ystad. Var en ganska typisk blåsig dag på Österlen. Rundan började med fin medvind, gick lätt och fint men Kanto skruvade upp tempot något efter knappa milen. Vi körde till Glimmingehus som är en gammalborg, har nog inte varit där på säkert 10 år. Fortsatte sen neråt till kusten som delvis hade fått ny fin asfalt, sånt gillar rullskidåkare. Blev lite mer impulser och allt längre fartökningarna. Kändes bra i 3 mil ungefär. Väl på kustvägen skruvade Johan upp tempot ännu mer. Mycket A2 i längre perioder med kraftiga fartinslag, blev allt mer avhängd i de rycken. Johan var stark och drog i motvinden men jag kunde hyfsat lätt hänga med. Inför sista vätskestoppet så drog jag i några km men kroknade och väggade totalt på slutet.

Jag och Kanto framför Glimmingehus. Foto: Johan Kanto

Vinglade tillbaka till Olof Viktors efter 54,5 km åkning på 2 timmar och 41 minuter, snitt på 20,2 km/h, det är brutalt på 3:or, trots energitorsk med en mil kvar. Båda två låg på lika hög intensitet. Själv var jag just precis på A1, ett slag i snitt ifrån A2. Skulle kunna säga att 2/3 var A1 och resten A2 och lite i A3. Passet idag är inget som hör till vanligheten men det är väldigt nyttigt att köra lite hårdare stundtals i långpass, blir mer tävlingslikt och det behöver jag som inte brukar hålla mer än i 3 mil, som typ idag. Satsar förvisso på traditionella distansen men det är bra med dessa fartökningar, dessutom när jag inte riktigt hängde med. Då vet man att det finns mycket att förbättra. Att IK Stern åkarna alltid ska ta kål på mig! 🙂

Johan har genom åren visat att han är bättre än mig på stakning, vi tränade bl.a. i Bruksvallarna i vintras och brukar komma förre mig i långlopp både på rullskidor och på längd. Han blev topp 120 i årets Vasalopp, 100 placeringar bättre än mig. Han var även med i tätklungan i SM i Stockholm ifjor, där jag och Gustaf var 2 minuter efter. Dagens pass hade vi jämt rull, rullade lite bättre de få gångerna vi gick ner i fartställning men det berodde på att jag stod lite bättre på skidorna än Johan. Det är verkligen A och O hur man står på skidorna. Johan åkte på Swenor hjul på eaglestommar och jag på Elpex Team 610. Var få nerförsbackar, inte konstigt då endast klockan mätte upp i 177 höjdmeter, var 125 höjdmeter igår på 3,4 km, minst sagt skillnad. Efter passet som förövrigt Johan drog iväg lite på slutet, inte konstigt då jag var helt apatiskt och vinglade fram på slutet. Men fick fin fika av Johans sambo Marre, tack för det! Var gott men var ärlig så mådde jag lite väl illa för att kunna njuta av det. Såna här pass härdar!

Pigg och glad Kanto efter en timme, det var jag också just då.