Cyklat till Söderåsen

Blev ett litet nätt återhämtingspass från igår på 11 mil på min Fokus Izalco Max 5,0. Ville passa på att cykla över Söderåsen, vilket jag gjorde efter en liten uppvärmning på 56 kilometer innan jag kom fram till ”Lotta på Åsen- backen”. Allmänt känd backe, 120 höjdmeter på 1,6 km, brant och jobbigt. Envis som man är så körde jag med storklingan, det gick precis men det var ingen vacker syn att ta sig upp. Eftersom jag bott i Ljungbyhed i två år när jag gick gymnasiet så har man härjat runt omkring den backen, mest löpning och lite rullskidor men nu även cykel.

Var lite seg efter gårdagens lopp och framförallt mätt efter en rejäl bamsefrukost och all ”mat” jag vann som förstapris igår. Kände inget behöv av att äta något, då jag var så mätt. Men väggen var nära när jag passande nog passerade Väggarp efter prick 10 mil, där vill man ju inte cykla igen. Kom sen till Örtofta Sockerbruk och fick ny energi i form av HP- massa lukten från fabriken. HP- massa är en restprodukt från betor som kor gillar……..och jag. Socker som socker, eller kan det beror på den svaga nordöstliga vinden som gjorde att man tog sig hemåt sista biten till Lund. Väl tillbaka till lägenheten fick jag sanera mig själv och cykeln då någon bonde hade glömt stänga av pisstunnan ute på en väg utanför Teckomatorp. Det gjorde inte så mycket, är van som få och kände mig lite som hemma. Lite vila nu och sen ska man ge sig ut på ett gemensamt klubbpass.

Rundan jag trampade runt var Lund – Örtofta – Trollenäs – Billinge – Röstånga – Ljungbyhed – Svalöv – Teckomatorp – Örtofta – Lund. Var kallt, så fick vända redan i Stångby och hämtade extra vantar, annars bra med kläder så man inte frös.

Passet i siffror:

689 m
Nedstigning:
704 m

Starten av "Lotta på Åsen"

Starten av ”Lotta på Åsen” är mycket brantare än vad det ser ut att vara.

Knutstorp, vid botten av Söderåsen och nära motorbanan där det ska tävlas på rullskidor om två veckor.