Helvetes veckan

Denna veckan är varit riktigt tufft, både mentalt och fysiskt. Tränat 30 timmar och jobbat 50 timmar denna veckan och har inte gjort så mycket mer än ätit och sovit den övriga tiden denna veckan. Har varit jobbigt att få ihop veckan med all den tänkta mängdträningen, men det har gått bra ändå och jag har kunnat genomföra de planerade passen. Trots många timmars träning har den legat på väldig låg intensitet d.v.s. A1- pass som för mig ligger mellan 67- 80 % av maxpuls. Många pass har varit under 67 % i snitt med. Snittpulsen på veckans pass har följande varit: 64 % (löpning), 65 % (cykling), 63 % (cykling), 70 % (löpning), 63 % (rullskidor), 65 % (cykling), 68 % (cykling), 59 % (cykling), 70 % (rullskidor), 67 % (rullskidor) och 63 % (skidgång/löpning). Många pass som man ligger på låg intensitet och det kan kanske förklaras med att en vanlig otränat person är ute och promenera. Jobbigare är det inte för mig, ganska behagligt att träna men lite jobbigt för huvudet att hela tiden fokusera varje steg, varje tramp, varje stavtag samt att ha koll på trafiken med mera. Har cyklat omkring 40 mil, sprungit ca: 5,5 mil och åkt ungefär 12,5 mil rullskidor. Lägger man till två pass styrketräning på totalt 2,5 timmar så blir all träning denna vecka ganska precis 30 timmar. Tränade 31 timmar när jag var i Bruksvallarna i vintras men annars är denna veckan den veckan med mest träningstid. Bortsett från Bruksvallarna där jag bara åt och sov mellan passen och denna veckan var att jag jobbat väldigt mycket också som gjort det väldigt svår att planera in all träning.

Den långa tuffa helgen började med att jag cyklade till jobbet på fredagen. Cyklade söderut och sen längs kusten till Smygehuk. Passade på att cykla lite vid kusten och på Söderslätt, då vinden var behaglig måttlig sydlig vind. Fick lite panik då jag märkte att det skulle bli tajt att hinna till jobbet i tid. Hade tre planer från Smygehuk till Lund. Plan A var att åka till Skurup och vidare över Romeleåsen till Veberöd och sen Lund. Plan B var att cykla norrut direkt till Häckeberga och sen vidare mot Lund. Plan C var att ta mig till Trelleborg och sen väg 108 till Lund, den går i alla fall rakt upp mot Lund men är ganska trafikerat. Blev hur som helst plan B. Tog sikte på Jordberga (det gamla sockerbruket), syntes lätt i det platta landskapet. Fortsatte den norrut på allt mer kuperade vägar men visste ungefär var jag skulle cykla då jag för nästan exakt 4 år sedan hade exkursion strax söder om E65 vid Gårdslöv. Detta gjorde jag när jag läste till landskapsingenjör på Alnarp. En exkursion som jag för övrigt cyklade till. Bodde i Bjärred på den tiden. Fint sen när man kom till Häckeberga och lite sid/medvind sista biten var välkommet och jag hann till jobbet i tid. Snitthastighet på närmare 33 km/h.

Spegelblankt Östersjön, inte varje dag man ser det. Tog bilden mellan Svarte och Abbekås.

Spegelblankt Östersjön, inte varje dag man ser det. Tog bilden mellan Svarte och Abbekås i farten.

Hem från Jobbet hade däremot vinden ändrat sig lite och det var sydostlig vind, kraftig vind i början men den moonade något mot slutet. Hade bra krut i benen som många gånger jag har under kvällspassen, märktes dock sista milen att de 14 milen som man redan hade cyklat under dagen satt i och var väldigt seg sista biten. Ändå ett snitt på 31 km/h, säsongens bästa cykelpass tror jag. Börja få lite liv i cykelbenen nu, skoj. Kom hem och då var det dags att lägga på plasten efter grässkörden, klockan hann bli en bit över kl 23 innan vi var klara och man hann knappt få tandborsten ur flabben innan man hade slocknat.

Tur var det, för dagen efter på våran nationaldag, stod ännu ett cykelpass på schemat. Denna gång med tre andra från Tomelilla. Tobbe, Reine, Stefan och jag cyklade en fin liten runda på Österlen i för dagen ganska trist väder med massa blåst och ett onödigt regn på slutet. Mer eller mindre ett återhämtningspass men det är alltid jobbigt att borra vind, när det blåser emot. Tryckte på lite extra i 2 km för att komma ikapp de andra då jag tog på regnjackan. Kändes bra med en km som gick i 40 km/h i snitt. Vi skildes åt i Högestad då Reine och Tobbe skulle till Sövestad och se fotboll. Jag och Stefan skulle vidare till Tomelilla. Stefan ska förövrigt cykla Vätternrundan nästa helg, så lycka till Stefan! Cyklade sen hem från Tomelilla kall och blött men tyckte det var roligt att cykla med andra och att vänja sig lite att cykla i grupp. Behövs i Stockholm Challenge, men då går det lite fortare och man är lite tröttare. Är lite konst att cykla i klunga.

Sen hem och byte om för att göra sig redo att plantera gran i våran skog. Kan säga att skogsplanteringen nog var det jobbigaste, både mentalt och fysiskt av all träning denna vecka. Lägg till att en radikal höjning av temperaturen som steg med ca: 10 grader från förmiddagen till eftermiddagen. Kvavt var det med, men var tvungen att ha heltäckande klädsel. Började bra då vi åt ”norsk lunch” d.v.s. mackor, åt fem dubbelmackor……….jag var hungrig! Blev både hungrig och törstig av all plantering och drack mängder med vätska.

Sitkagran (Picea sitchensis)

Sitkagran (Picea sitchensis), det var de där små som planterades.

Väl efter planteringen var jag helt slut men det var bara att byta om igen och åka iväg på ett rullskidpass. Jobbet måste ju göras! Min mor släppte av mig vid Smedstorps kyrka och jag körde norrut. Kuperingen kan sägas som förra årets upplaga av Viared classic i Borås, fast en light version. Svagt böljande uppför första milen och sen lite härlig utförsåkning ner till Vitaby. Där tog jag paus och köpte dricka och årets första ”riktiga” glass. Torsby räknas inte. Fortsatte sen upp i Gravlunda och vidare till Österlens högsta ”topp”. Trodde det skulle vara en fin diagonalbacke men det blev stakning med frånskjut, blev mest naturligt. Åkte på Elpex 2:or för att vänja mig med de ”snabbare” hjulen nu inför Stockholm Challange och SM i Sundsvall. Åkte vidare till ST: Olof igen och sen ner mot Smedstorp. Hade en snitthastighet på ca: 22 km/h fram ditt. Sen hade jag nästan 2 mil kvar och i stort sätt bara kraftig motvind vilket gjorde det jobbigt samtidigt som sportdrycken tog slut. Var jobbigt men behöll ett bra tryck i stakningen, tyckte jag hade en oväntat bra känsla för att köra på 2:or. För övrigt det första passet på 2:or för i år och årets första rullskidpass med bar överkropp, skönt!. Blev dryga två och en halv timme åkning med en snitthastighet som tillslut landade på 20,4 km/h.

Eftersom värmen kom och allt fysiskt man gjorde idag så gick det åt enorma mängder med vätska. Uppskattningsvis 6-7 liter, mestadels vatten men även sportdryck, saft (hemmagjord), kaffe och läsk. De två sistnämnda kanske inte det bästa alternativen då det är ganska vätskedrivande. Ingen slump att jag valt träningspassen på just de tiderna det blev under nationaldagen. I Stockholm Challenge går cyklingen på morgonen (kl 8) så därför har många cykelpass startat vid den tiden. Bara denna veckan har tre cykelpass startat runt kl 8. Rullskidloppet ska gå sent på kvällen, runt kl 18 och har därför kört två rullskidpass denna veckan vid den tiden. Kanske funka, vi får väl se!

Idag började dagen med att sova ut lite, vilket var skönt. Sen ut och stakade på Elpex 3:or i ännu starkare blåst än dagen innan. Sydvästlig vind, vilket gjorde den nästan maraton (42 km) långa rundan väldigt svåråkt. Svårt att staka i kraftig blåst och trots det kändes ganska bra förutom på slutet då gårdagens pass kändes lite, så var det bra. Körde lite korta 10 sek impulser men tyckte jag blev mer trött än vanligt av dem. Hade ett snitt på 17, 3 km/h under dessa omständigheter. Skulle ha kört lite skate utan stavar efter det klassiska passet, men frös väldigt mycket under senare delen av passet och var för kall för att ge mig ut en stund till. Kändes förövrigt som hösten var på väg redan idag. Hann med att se lite lite golf på TV där Alex Noren vann Nordea Masters på PGA National utanför Bara. Har för övrigt varit med och byggt/anlagt banan i min och banans ungdoms, det var längesen nu. Sen klippte jag lite gräs innan jag åkte ner till min kusin Sara på fika som nyligen tog ekonomiexamen, grattis!

Väl hemma igen var det bara att ge sig ut motvilligt igen och denna gång skidgång upp och ner från våran backe. Kvigorna hade inte hunnit beta tillräckligt utan man fick pulserar i högt gräs. Gick bra till en början men djuren undrade nyfiket vad jag höll på med………….det gjorde jag också. Blev massa gånger upp och ner och skramlade ihop nästan 1200 höjdmeter på två timmar. Faktisk efter en timme började det kännas roligt men började återigen få mer smärta i knäet och sista halvtimmen gjorde det väldigt ont. Gick att genomföra och var inte lika farligt sista biten hem på platt underlag. Trots allt känns det lite bättre än tidigare i veckan så lite stretch och vila borde göra susen. Väl hemma igen blev det lite allsidigt styrka för hela kroppen, 80 min effektiv tid. Avslutade med att göra hemlagad pizza, det var gott, åt en hel plåt själv, det behövdes!

Imorgon blir det vila och ta igen allt som jag inte hunnit med under veckan. Det behövs och det ser jag och min kropp framemot. Kommer även mer bilder imorgon, mobilens internet verka tagit helg, typiskt!