Skogslöpning och stakintervaller

Härligt att springa i skogen.

Härligt att springa i skogen, synd att bilden blev suddig bara!

Blev visst träning idag med, trots kroppen är sliten. Började med löpning i Fyledalen på morgonen. Trött och seg var man men redan efter några minuters löpning stötte jag på en vildsvinsgalt och jag blev både rädd samt att pulsen höjdes dramatiskt. Sen var man på banan igen och det kändes helt okej men lite svårt att löpa i den vattenmättade marken samt att skutta över alla grenar/träd som fallit ner efter all den senaste blåst i Skåne. Ni ska veta att vädret var lika bedrövligt som det har varit de senaste dagarna. Två grader, regn och blåst, funkar helt okej att springa i sådant väder. Sprang i obanad terräng men sista kilometern(4:50 km/min) sprang jag på en skogsväg. 49 minuter fick räcka, kom 7,23 kilometer på den tiden och hade ett snittempo på 6:46 min/km.

Kvällspasset blev som många gånger på onsdagar klubbintervaller. Jag åkte på 3:or och det tror jag är första gången nånsin jag gör det på ett gemensamt klubbpass. Dagens intervaller gick i Hardebergabacken, där vi började med teknikträning. Eftersom jag inte har någon backspärr i ena hjulet fick jag hitta på lite egna övningar. Stakade på ett ben samt att jag körde impulser med fem snabba stavtag varav fem långsamma i ett par minuter. Sedan körde vi korta backintervaller, Henry körde också på Elpex 3:or och vi körde slut på varandra. Nästan som vi inte lyckades ta oss tillbaka till Lund sen. Det var en bra backe vi körde i, både brant och svagare motlut och även lite mer platt och lite nerför på något del av sträckan. Kroppen svarade bra trots den är sliten, första gick lite för snabbt och sen var de jämna, men sista setet var jag bra mör i överkroppen. Vinden var svag och den hade vi i ryggen, så det gick ganska lätt att staka och sen att man åkte på 3:or gjorde det att det kändes klart bättre rent tekniskt än att åka på 4:or. Vi hjälpes åt att hålla högt tempo och kunde hjälpa varandra och dra. Tror det var första gången jag kunde hänga med Henry i denna backen, så det är lovande. Vi körde 3×3 med lite längre vila mellan seten, som annars såg ut så här:

  1. Tid: 1:56,9 min – Distans: 0,59 km – Snittfart: 18,0 km/h – Snittpuls: 165 (86 %) – Maxpuls: 172 (90 %) – Höjdmeter: 20 m
  2. Tid: 2:03,8 min – Distans: 0,60 km – Snittfart: 17,5 km/h – Snittpuls: 166 (87 %) – Maxpuls: 176 (92 %) – Höjdmeter: 21 m
  3. Tid: 2:02,8 min – Distans: 0,59 km – Snittfart: 17,3 km/h – Snittpuls: 168 (88 %) – Maxpuls: 176 (92 %) – Höjdmeter: 21 m
  4. Tid: 2:03,0 min – Distans: 0,60 km – Snittfart: 17,5 km/h – Snittpuls: 166 (87 %) – Maxpuls: 176 (92 %) – Höjdmeter: 20 m
  5. Tid: 2:03,8 min – Distans: 0,59 km – Snittfart: 17,1 km/h – Snittpuls: 169 (88 %) – Maxpuls: 178 (93 %) – Höjdmeter: 20 m
  6. Tid: 2:05,7 min – Distans: 0,60 km – Snittfart: 17,0 km/h – Snittpuls: 170 (89 %) – Maxpuls: 179 (93 %) – Höjdmeter: 21 m
  7. Tid: 2:03,2 min – Distans: 0,58 km – Snittfart: 17,0 km/h – Snittpuls: 167 (87 %) – Maxpuls: 176 (92 %) – Höjdmeter: 21 m
  8. Tid: 2:05,4 min – Distans: 0,60 km – Snittfart: 17,1 km/h – Snittpuls: 170 (89 %) – Maxpuls: 178 (93 %) – Höjdmeter: 21 m
  9. Tid: 2:04,6 min – Distans: 0,59 km – Snittfart: 17,0 km/h – Snittpuls: 169 (88 %) – Maxpuls: 178 (93 %) – Höjdmeter: 21 m

Generellt jämna förutom första intervallen som sagt. Bra hög puls för att vara mig på en sådant kort sträcka, jag brukar behöva cirka 30 sekunder på mig för att få upp pulsen och då får man vara nöjd med så pass nära 90 % av max som man faktiskt hade. Hur som helst ett bra pass!

En del av frukosten idag, grädde och mjölk från korna på gården och kakao från långt, väldigt långt härifrån, typ andra sidan jordklotet.

En del av frukosten idag, grädde och mjölk från korna på gården och kakao från långt, väldigt långt härifrån, typ andra sidan jordklotet. Självklart varmchoklad i en komugg, vad annars!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.