4:a Peak Performance Vertical K

Blev en fjärde plats i ett stark startfält i Åre när Peak Performance Vertical K (PPVK) skulle avgöras på en förkortad bana p.g.a oväder på Åreskutan. Det var ingen dålig insats men jag hade hoppas på mer men så kan det vara. Min träningsbakgrund det senaste halvåret har varit allt annat än smickrande.

Resultat

Fick under eftermiddagen reda på att banan förkortas och man skulle gå i mål på Hummelplatån, vilket egentligen inte skulle missgynna mig. Brantare och kortare helt enkelt. Vår start blev också något mer försenad än planerat för att damerna skulle hinna komma i mål innan vi skulle komma i mål p.g.a. trång bana.

När man startskottet gick så fick jag en rejäl dålig start, trots jag stod längs fram, gjorde flera missar första minuterna som gjorde att jag inte ens var topp 20 när väl slalombacken började efter cirka fyra minuters löptid. Fram till då hade det var ganska löpvänlig terräng förutom någon brantare knix. Det har regnat mycket senaste delen så det var lurigt att tassa uppåt slalombacken, nog det lerigaste upplagan vilken kanske tiderna skvallrade om också i slutändan.

Jag gick om när det gick och i slutet av slalombacken så var jag nästan ikapp Johan Lantz. Vi har en förmåga att springa ihop, han och jag när det nalkas detta loppet. Även i år. Efter slalombacken är det fortsatt mycket uppför men väldigt stenigt innan man kommer till där som är ännu brantare och massa rep och sånt. Jag kände jag var tvungen att passera om jag skulle lyckas komma upp på pallen. Inte lätt men det gick men det kostade en hel del energi. För sen blev jag riktigt trött och inget flyt uppför repen, även om jag i princip inte använde dem utan kröp på alla fyra. För mig går det snabbast.

Efter denna passage så kom vi upp mot Hummeln och såg 3:an i loppet, jag hade faktisk en del krut kvar i benen men kom aldrig så pass nära för hota honom på allvar och var elva sekunder bakom 3:an. Kunde dock distansera de övriga bakom en hel del men var missnöjd direkt efter loppet.

Jag åkte inte till Åre för bli 4:a men i ett starkt startfält blir jag ändå 4:a och 2:e bästa svensk. Det är ändå bra. Min start äventyrade en bättre placering men samtidigt så är det lätt att spränga sig. Men för mycket köande blev det i början, var 15 sekunder långsammare första 2,5 minuterna än vad jag varit när jag varit som snabbast. Har kommit upp snabbare i slalombacken förut men rejält lerigt gjorde det långsamt att komma upp. Gissningsvis 3:e snabbast uppför där, de båda i tät var snabbare. Även om känslan uppför repen inte var så bra så var det ungefär så snabbt som jag gjort det tidigare men också här sämre förhållanden än de flesta gånger tidigare. Men tyckte ändå jag inte fick till den passagen på ett bra sätt. Sista biten var bra men kunde inte göra värst mycket ändå. Disponerade loppet ändå bra. Näst snabbast uppför var jag trots vi gick i mål där men när jag satte mitt PB 42:24 minuter 2019 var det torrt och riktigt fina förhållanden rent allmänt som bl.a. medvind. Siffror från loppet:

• Tid: 18:47 min
  • Distans: 1,82 km
  • Snittpuls: 174 (90%)
  • Maxpuls: 183 (95%)
  • Höjdmeter: 491 m
  • Stifa: 270

Nu får jag blickar framåt och laddar för 100 k på torsdag.

3 tankar kring ”4:a Peak Performance Vertical K

1. Jonas

Bra sprungit,imponerande tider ni där fram i resultatlistan har!
    (Vad är det förresten för vindbyxor du använder,saknar ett par smidiga.)

Svara
    1. Johannes Inläggsförfattare

Tack Jonas!
      Det går fort där framme men man är glad så länge man håller sig däruppe.
      Har ett par Salomon regn/vindbyxor som är både lätta och smidiga att packa i ryggsäcken då den ta liten plats.