Fortsatt massa träning

12171682_10203937413396278_773448857_o

Foto: Oskar Henriksson

Har blivit massa träning idag med. Kl 7 mötte Oskar upp mig i de norra delarna av Lund och vi gav oss ut i mörkret med våra lysen, var rätt mysigt faktiskt. Oskar la upp grundplanen att vi skulle åka rundan Lund – Furulund – Lomma – Staffanstorp. Jag skötte detaljplanen och valde mer trafikvänliga vägar på de annars trafikerade vägarna, som det brukar vara på morgonen. Eftersom jag bott i Bjärred och cyklade mycket under den tiden, så känner jag till vägnätet bra i området där vi cyklade. Skönt att åka på de mindre vägarna och trevligt med en vindstilla morgon som denna var. Vi passerade motorvägen E6/E20 vid fyra tillfällen och den såg mer ut som kön i första backen i Vasaloppet. Kul att åka på ny- gamla vägar. Annars var Lomma sig likt där de stressade moderatmorsorna kör först, titta sen, blinkar sist i rondellerna. Allt sig likt. Vi Skiljdes åt utanför Staffanstorp och jag fortsatte med mina sega ben vidare till Dalby och sen till S. Sandby och vidare hem, så man fick lite backar på den annars väldig flacka rundan som det blev idag. Blev nästan åtta mil cykling med en snitthastighet på 30,3 km/h.

Med 2,5 kilometer kvar lyckades jag få punktering, min första i år på landsvägscykeln. Hade grejer att fixa det hela innan jag kunde cykla hem. Hade dessutom gott om marginal till att hinna till jobbet senare. Hade tid nog att kunna äta en tre rätters efter passet om jag hade velat. Skulle det varit stressigt hade jag nog fortsatt cykla vidare, trots punktering. Dessvärre strulade det lite oväntat då nämligen pumpen gick sönder och jag fick plocka isär den och laga även denna. Tillslut fick jag liv i pumpen och jag pumpade allt jag hade och satte på däcket igen. Upptäckte då att en sten hade fastnat i däcket och insåg att detta inte skulle hålla så speciellt länge, vilket det inte heller gjorde. Efter cirka en kilometer så kom punkteringen igen, men pinnade ändå i 30 knyck med punktering sista biten hem. Med facit i hand hade det gått fortare att krypa hem. Jag hade t.o.m. kunnat krypa hem, tillbaka och hem igen och ändå hinna till jobbet. Uppnådde passets högsta puls i trappen upp till lägenheten, kom in kl 10:46. In i duschen, 30 ekunder fick räcka sen hoppades man hade man packade alla grejer som jag behövde och for iväg med Forden som fick visa vad den gick mellan trafikljusen. Rullade in lagom till kl 11, som det kan bli.

12178977_10153011347866707_1025753432_n

Tränade lite till på kvällen sen också. Backintervaller i Hardebergabacken stod på programmet. Var lite sen och fick värma upp själv i mörkret. Men fortsatt ingen vind att tala om. Körde som vanligt på mina Swenor 4:or. Ingen jättepigg känsla idag men det gick okej ändå och pulsen gick upp ganska bra. Efteråt blev det lite styrka men jag väggade då så Oskar och Simon var snälla och höll sällskap sista biten. De var förövrigt starka idag och det var ingen slump att de blev 2:a och 3:a i söndagens DM. Kul också att Rickard (Ystad Målarna AB), en av mina sponsorer var med och deltog, han såg också stark ut. Att energin tog slut kan bl.a. beror på att jag tog fel matlåda i all hets och fick med mig en låda med köttfärssås. Denna köttfärssås med en bit gurka och tomater, blev det värsta GI/LCHF måltid, uppenbarligen inget som fungerade så speciellt väl för mig. Dessutom glömde jag blanda i sportdryck i flaskan som jag brukar använda på hårda pass. Kanske inte så konstigt att inte energin räckte till.

1. Tid: 6:58 min – Distans: 2:06 km – Snittpuls: 167 (87 %) – Maxpuls: 176 (91 %)
  2. Tid: 6:55 min – Distans: 2:06 km – Snittpuls: 169 (88 %) – Maxpuls: 176 (91 %)
  3. Tid: 6:41 min – Distans: 2:06 km – Snittpuls: 175 (91 %) – Maxpuls: 183 (95 %)

Varje intervall tog man 46 höjdmeter. Sista gick klart snabbast och var så klart jobbigast, de två första gick i tröskelfart. Är mör i kroppen nu efter över 14 timmars träning på tre dagar. Blir välbehövlig vila imorgon, men få väl ge lite kärlek till cykeln och lappa ihop den.

Fler bilder:

Mellan Habo Ljung och Lomma

Mellan Habo Ljung och Lomma. Foto: Oskar Henriksson

Foto: Oskar Henriksson

Tog en pissepaus utanför Skrylle och blottade samtidigt mig framför denna kon. Som det kan bli!

Blev panik lösning på morgonen med baklampan, silvertejp och gummiband kommer man långt med.