Stakintervaller

image

Så här fint var det när det kördes stakintervaller idag……….haha nä bara skoja, det var skitväder med blåst, mörker, skitiga vägar och en pannlampat som dog under passet.

Blev ett intervallpass på rullskidor med klubben ikväll. Har inte åkt så mycket rullskidor senaste månaden, vilket man är glad över då man ska tävla på längdskidor och inte på rullskidor så här års. Åkte på 3:or som har legat i bilen orörda i två veckors tid nu. De gick knappt runt och gick trögare än 4:or i början. Kom som vanligt lite sent till träningen, där det endast var fem andra som hade tänkt sig att bli trötta och bättre. Vi körde en runda och la in intervaller längs vägen, hade sen lugn åkvila mellan intervallerna så det blev lång vila mellan varje intervall. Känslan var inget vidare, lite sega muskler, vilket gjorde att den där rappheten saknas. Som sagt så är det inte rullskidåkningen som ska kännas bra under vintern, men blev hur som helst trött. Körde kanske inte ifrån de övriga lika mycket som jag brukar göra. Hade bra puls och blev trött, vilket var syftet. Att det kändes trögt kan delvis beror på att ena hjulet skar efter sista intervallen. Fick halvåka på ett ben men kunde ändå gå upp på tå och trycka på i stakningen. Bra balansträning om inget annat. Man får bli bättre på materialvård helt enkelt.

Så här såg intervallerna ut idag

  • 4:28 minuter – 1,38 kilometer – 18,5 km/h snitthastighet – 168 (87 %) snittpuls – 178 (92 %) maxpuls – 30 höjdmeter
  • 3:31 minuter – 1,23 kilometer – 21,0 km/h snitthastighet – 171 (89 %) snittpuls – 177 (92 %) maxpuls – 6 höjdmeter
  • 2:43 minuter – 0,93 kilometer – 20,0 km/h snitthastighet – 173 (90 %) snittpuls – 179 (93 %) maxpuls – 6 höjdmeter
  • 1:53 minuter – 0,73 kilometer – 23,1 km/h snitthastighet – 169 (88 %) snittpuls – 177 (92 %) maxpuls – 6 höjdmeter
  • 5:38 minuter – 1,86 kilometer – 19,8 km/h snitthastighet – 172 (90 %) snittpuls – 177 (92 %) maxpuls – 9 höjdmeter
  • 5:19 minuter – 1,74 kilometer – 19,7 km/h snitthastighet 174 (91 %) snittpuls – 177 (92 %) maxpuls – 15 höjdmeter

Höll ihop alla intervallerna samt att jag låg på en bra men jämn pulsnivå under samtliga intervaller. Blev totalt närmare 25 minuter i A3, bra pass. Tekniken satt inte så bra men det gäller hitta lite detaljer i åkningen innan Vasaloppet. Detta var dagens enda träningspass, tänkte springa lite på morgonen men var för trött och sliten.

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.