Slimmingebacken

Idag var det dags för att cykla till och från jobbet igen efter en tids uppehåll och har faktiskt inte cyklat på tre veckor. Det märktes i början av passet, var segt att trampa igång igen. Tanken var att köra ett längre förmiddagspass och köra i mer kuperad terräng. Sagt och gjort drog jag iväg till Slimminge och den fruktade Slimmingebacken. Fram till backen hade jag kört i ett böljande fint landskap precis vid foten av Romeleåsen. Slimmingebacken har jag bara cyklat utför för en gång för massa år sedan. Tyckte inte backen var så farlig men å andra sidan stannade jag halvvägs upp och tog ett foto, innan jag trampade vidare upp till slutet av backen. Snittlutningen är ändå 6,5 %, sträckan 1,2 km och en totalstigning på 81 höjdmeter. Ungefär lika många höjdmeter som jag tog på knappa 40 km rullskidåkning igår för att sätta lite perspektiv i det hela.

Slimmingebacken, vaar tvungen att ta ett foto över det fina utsikten och landskapen. Syns dåligt på bilden men man såg tydligt havet vid horisonten.

Fortsatte sen vidare och ner från åsen på andra sidan (för övrigt en fantastiskt utsikt på båda håll) mot Blentarp innan jag vände uppåt igen och tog en kortare men lika brant backe upp på åsen igen mot riktning till Stenberget. Fortsatte sen till Häckeberga, innan det blev lite backar vid Björnstorps Gods och utanför Björnstorp och vidare upp till Dalby stenbrott. Segt sista biten i motvinden mellan Dalby och Lund. Hade förövrigt motvind i ungefär 70 av de 73 km jag cyklade, minst lika jobbigt psykisk som fysiskt. Hem var det desto behagligare i medvinden. Dock trötta ben på vägen och energin tog slut sista milen. Såg två stora fina djur på nära håll, en rådjursbock utanför Häckenberga mitt framför mig på vägen. Andra djuret var en Kronhind som stod bredvid ett rapsfält utanför Högestad och såg inte alltför rädd när jag kom förbi.