SkiErg och löpning

Närmare tre decimeter snö kom det inatt så var lite osäker på vad som skulle tränas denna förmiddag. Valet blev ändå löpning och hittade en del plogade vägar men sprang in i några oplogade vägar så fart därefter. Sprang förbi skidspåren tre gånger och det var inte spårat där så nöjd med mitt val av träning. Hade förstås med mig Lova i vagnen och det gör ju inte att det går lättare att springa. 1:06 timmar och 12 kilometer mäktade vi med och jag hade 130 (67%) i snittpuls. Bra förmiddag. 

Förutom skottning så fick jag möjlighet att träna lite själv på kvällen. SkiErg- intervaller fick det bli, gäller att passa på när man kan. Kan inte påstå att köra skejt med vagn och i princip bara köra växel två och väldigt långsamt är utvecklande så hade knappast några högre förväntningar idag. Passande så körde jag något nytt upplägg än tidigare, allt för slippa jämföra med mina historiska resultat från den där helvetesmaskinen. Pyramidintervaller blev det, 1-2-3-4-5-4-3-2-1 minuter med två minuters vila. Tänkte ett tag att bara ha en minuts vila emellan intervallerna och köra på lägre intensitet. Kan väl säga med facit i hand att det var helt rätt att ha två minuters vila. Behövde varenda sekund vila mellan de flesta intervallerna. 

Om man ska ta det från början så värmde jag upp i fem minuter i 2 min/500m tempo och hade 130 (67%) i snittpuls. Bra känsla och bra start på passet. Sen drog helvetet lös ordentligt. Första intervallen bra och stabil men glömde bort intervall två så missade några sekunder och försökte dra ikapp. Sen var det en kamp under varenda intervall och efter näst sista intervallen höll jag på spy. Något jag aldrig har gjort någon gång förut under eller efter intervaller, eller tävlingar för den delen. Sista intervallen kunde jag inte sen gå max. Har inte alla siffror i minnet och glömde kolla igenom dem också men trött blev jag i alla fall. Jag hade hursomhelst 1:46,4 min/500m tempo i snitt under de 25 minuter intervalltid man skrapade ihop.  Maxpulsen landade på 187 (87%) och hade lätt att dra upp pulsen. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.