Skidgångsintervaller

Fin utsikt Gustavbergsbacken erbjuder, dock sprang jag inte dagens intervaller här idag utan på andra sidan berget.

Har varit en fullspäckat dag denna fina soliga torsdag. Gick upp tidigt och körde ett bra skidgångspass. Det var bra för att jag genomförde det precis som tänkt omkring tröskelintensitet, förutom att det tog längre tid än vad jag hade förväntat mig. Trodde det skulle ta fem till sex minuter men tog runt sju minuter istället. Skulle köra fyra vändor, vilket jag också gjorde. Kontrollerade låga A3 utan att bli toktrött och kunde genomförare intervallerna snabbare och snabbare. Banan jag körde började vid Lövstabadet och upp till toppen av slalombacken (till liften), den var mestadels jämn lutning utan några brantare partier men helt platt en kort period där jag sprang. Följde delvis cykelleden jämtemot slalombacken men sista biten gick mitt i slalombacken. Mestadels skidgång enligt plan, lite elghufs och så då löpning där det var platt. Snittpulsen var följande: 162 (83 %) – 164 (84 %) – 165 (85 %) – 167 (86 %). Tiderna var följande: 7:01 min – 6:59 min – 6:48 min – 6:37 min. 120 höjdmeter tog man på varje intervall. Stabilt och bra pass.

Sedan åkte jag och Zebastian till Ö-vik och hade styrketräning med Andreas Domeij. Där körde jag bl.a. med dem men annars körde jag mitt nya styrkeprogram överkropp som är följande övningar: En varierad version av plankan 1,5 min, Bergsklättare 3×10, armhävningar med push 3x2x6, fällkniven 3×10, chins 3×5, Tricepsdrag 8×3, ryggups 10×3, hantelpress på rygg 3×10.

Trots tidigt pass så var det inte svårt att genomföra passet bra, med denna utsikten, vindstilla och sol är balsam för själen, en bra start på dagen.

Sprintkungarna Modin och Domeij.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.