Rekordlite träning 2019

Ofta blivit korta backintervaller, här ifrån somras i Tegelbruksbacken i Fyledalen. Foto: Oskar Henriksson

Skidåkare räknar träningsår maj-april men jag tänkte summera min träning för hela 2019 och jag kan säga att jag inte har tränat så lite sen jag började med elitidrott, tror knappast jag tränat så här lite sen jag slutade gymnasiet. 445 timmar har jag tränat enligt Funbeat som jag förstår lägger ner sin träningsajt nu, vilket jag tycker är tråkigt. Har använt Funbeat i närmare tio år och en av de sakerna som jag gillat mest med sajten är att jag kunnat välja registrera all min utrustning jag använt. Det mest anmärkningsbara är att mina dämpade stavar från Elpex har jag åkt i precis strax över 1000 mil, det är långt det. 

Jag kan tillägga att jag glömt att fylla i cirka 15 timmar träning som varit styrka, för styrka anser jag i allra högsta grad är träning. Många skidåkare skriver inte in styrka i sin träningsdagbok men det gör jag och har alltid gjort. Så totalt har jag tränat 460 timmar vilket många elitmotionärer tränar och mer än så. Däremot tränar jag effektiv och har många år med bra med grundträning och smart träning har detta 2019 inte varit så dåligt rent resultatmässigt och det är trots allt det mest relevanta. 

Jag räknar med att själva träningsåret blir omkring 450 timmar, kommer troligtvis kunna träna en del framöver men det gjorde jag förra året också mellan januari till mars. Fördelning av träningen 2019:

  • Löpning 36 %
  • Längdskidor 36 %
  • Cykling 1 %
  • Rullskidor 22 %
  • Styrketräning 5 %

Att det blivit lite träning har handlat mycket om allt annat jag har gjort och prioriterat, därför har det blivit många korta och hårda pass så jag har hållit en relativt jämn form rakt igenom i år. Det är bara min krånglande fot sista två månaderna det här året och en krånglande armbåde första månaden på det här året som gjort att jag har tränat några färre pass än planerat. 

Tillslut vill jag önskar ett gott nytt år och hoppas på ett nytt och fint år samt årtionde. 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.