Ny träningsperiod

Vissa säger att styrka inte är träning, men jag blev både trött av att använda TRX- band och egen kroppsvikt.

Vissa säger att styrka inte är träning, men jag blev både trött och svettig av att använda TRX- band och med egen kroppsvikt.

Idag inleds en ny fyra veckors period som det så vackert heter i skidsportvärlden. Många (de flesta) räknar inte med styrketräning i sin träning, vilket jag personligen kan tycka är konstigt då ett 45 minuter långt styrkepass många gånger ger mer än ett två timmars lugnt distanspass. Se bara på bilden på mig som är ifrån dagens styrkepass, dagens jobbigaste och svettigaste minuter hade man under styrkepasset av mina fem timmars total träning jag hade idag. Men som nyflyttad norrlänning så får man väl räkna styrkepassen för sig i sin träningsdagbok. Min senaste träningsperiod såg ut i timmar så här:

  • 8 timmar
  • 16 timmar
  • 20,5 timmar
  • 21 timmar

Jag räknar förstås inte de fem styrkepassen jag körde i denna perioden, skulle blivit fyra timmar till annars. Nu landade denna period på 65,5 timmar.

Träning blev det med denna första dagen denna träningsperiod d.v.s de närmsta fyra veckorna. Jag planera in att det landar något liknande som förgående period gjorde. Den träningen jag gjorde idag förutom styrkan blev ett långt cykelpass. 4:10 var man ute och plockade 900 höjdmeter. Rundan gick från Östersund och sedan Önsjön – Ås – Kattstrupeforsen – Krokom –  Ytterån – Rödön – Frösön – Östersund. Tog en extra sväng upp till utsiktstornet på Frösön, en jäkla brant och seg stigning det. Cyklade inte på min egna cykel men fick inte lika ont i kroppen som sist. Kändes annars helt okej, jag åt min vanliga havregrynsgröt med mjölk och min mors hemmalagad jordgubbssylt. Detta stod jag mig på under hela passet utan större problem. Drack bara vatten men kände mig aldrig tom på energi. Klarade mig på solenergin tro? För det var vackert men kyligt väder idag men ingen vind.

Efter en sannerligen god tupplur på eftermiddagen så joggade jag i en kvart innan jag drog igång styrketräningen. Hade tänkt att springa offerdalsmilen imorgon men får tyvärr hoppar över den tävlingen då jag har en lite problem med en ljumske. När jag joggade kändes det faktiskt bättre och bättre och ingenting på slutet. Jag brukar på skämt (som mycket annat om ni redan inte har fattat det) säga att det vore bra om jag kan börja löpträna tre gånger i veckan istället för två som det har varit under hela våren bl.a. Tyvärr så vill kroppen inte likadant, så fort man försöker öka lite så få man ont någonstans. Spelar ingen roll om man kör långa eller mer korta hårdare pass, det vill liksom inte. Har inte haft en smärtfri löpsommar sen 2010. Nu är det inte så farligt som det kan tyckas, går tydligen att lunka lätt men gör ont när man går i trappor. Lite ändrade planer framöver så ska detta väl ge med sig. Trist att jag inte kan springa imorgon, tror nog att jag skulle haft kapacitet att springa ner på 34 minuter och jämföra mig med övriga duktiga skidåkare. Men det kommer fler möjligheter och framförallt viktigare tävlingar framöver.

Nog med bedrövelse, jag fick till ett riktigt bra styrkepass för överkroppen. Började med TRX- banden innan jag körde 25 minuter Auklandstyrka. Som bilden visade så blev jag både väldigt trött och svettig. Körde passet i lägenheten och därför blev det utan tröja, kör alltid tröja i gym annars.

Fem timmar lite drygt landade spm sagt dagens träningsskörd på. Imorgon väntar regn och rullskidor i backe. Blir dessutom ett tidigt pass imorgon.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.