Kaffets dag + slitit lite hjul o.s.v.

Fick bli lite kaffe idag, är ändå kaffets dag (tydligen) idag. Inte så ofta jag dricker kaffe själv, blir oftast i sällskap. Men eftersom det är kaffets dag så blev det några koppar (muggar) idag, givetvis i en ko- mugg.

Fredag och idag är det kaffets dag, det hade jag ingen aning om förrän i morse när jag läste att så var fallet. Kan också säga att det är kanelbullens dag den 4 oktober, de har redan börjat göra reklam för det lite här och där. Sällan man gör reklam för avokados eller för bananens dag. Det är också sällsynt att man skyltar om vägarbeten och sånt här i stan. Har tidigare varit inne på det i veckan att det är många vägarbeten just nu och även många uppgrävda hål i asfalten som inte varnas i form av skyltar. Inte rullskidåkarens dröm direkt, man är glad så länge man inte kör ner i ett sådant håll och vurpar.

Inga vurpor har skett idag trots man har varit och farit en hel del i 50 km/h på rullskidbanan. Är just för tillfälligt medvind ner i Velodromen, så det kan gå ganska fort trots det är ganska kallt ute just nu. Temperaturen har legat mellan 8-11 grader de senaste dagarna här, rena sommarvärmen nästan om man jämför hur sommaren annars har varit här. Nog snackat om allt annat än träning för jag ska ju ändå försöka förklara vad jag har gjort i träningsväg idag. Det började med att jag åkte en timme tillsammans med Zebastian innan jag åkte själv i en knapp timme. Åkstilen var klassisk skidåkning.

Även idag blev det ett ganska sent eftermiddag/kvällspass, hann nästan bli mörkt innan man var klar med dagens träning. Även denna gång på mina Elpex 3:or, på programmet stod det stakintervaller. Började med en plattare tröskelintervall på 3:an som gav följande siffror:

Tid: 7:44 min – Distans: 2,94 km – Snittfart: 22,8 km/h – Snittpuls: 153 (79 %) – 42 höjdmeter

Låg puls och sådär men låg i fartställning vid ett par tillfällen + att det tar lite tid för mig att komma upp i puls, oftast när jag tränat ner mig som nu. Åkte sedan vidare med att köra backintervaller, fortfarande stakning. Blev fyra vändor från snöhögen upp till utegymmet, samma vända som i onsdagens skejtintervallpass. Första intervallen var jag inte riktigt med men de tre övriga var stabila men hade hoppas på att åka på runt 4:50 minuter per intervall. Sträckan mäter 1,35 kilometer och 66 höjdmeter. Dessa intervaller såg följande ut:

  1. Tid: 5:08 min – Snittpuls: 157 (81 %) – Maxpuls: 166 (87 %)
  2. Tid: 4:59 min – Snittpuls: 163 (84 %) – Maxpuls: 168 (88 %)
  3. Tid: 4:59 min – Snittpuls: 163 (84 %) – Maxpuls: 170 (89 %)
  4. Tid: 4:57 min – Snittpuls: 165 (86 %) – Maxpuls: 172 (90 %)

Avslutade sedan intervallerna med att köra två till antalet från Velodromen upp till Björnberget, endast uppför alltså. Sträckan är 730 meter lång och antalet höjdmeter är 50 meter, ingen dålig stigning att staka den direkt. Precis som onsdagens pass så har jag bara en referens tidigare av intervaller i den backen. Visserligen kör jag mina 4×2 minuter maxstakning i den backen men då inte hela vägen upp. Den gången jag körde klassiska intervaller körde jag två med stakning, en gång med min vanliga längd på stavar (151 centimeter) och en vända med mina uppförskejtstavar (157,5 centimeter), det var innan FIS fick storhetsvansinne och införde regler på hur långa stavar man får ha när man använder den klassiska stilen. Den gången så hade jag tiderna 3:12 och 3:19 om jag minns rätt, idag var det lite snabbare så det indikera att farten på dagens pass var troligtvis bra, trots låg puls. Jag var förövrigt i bra form när jag körde de intervallerna i juni förra året. Så här såg de sista två intervallerna ut i siffror:

  1. Tid: 3:12 min – Snittpuls: 160 (82 %) – Maxpuls: 169 ( 88 %)
  2. Tid: 3:09 min – Snittpuls: 163 (84 %) – Maxpuls: 171 (89 %)

Som sagt låg puls och så men jag är inne i en period där jag är nere ordentligt i jordkällaren nu, blir något lugnare närmsta veckan så hoppas kroppen vaknar till lite och att det inte är något lurigt med kroppen. Känslan är annars bra och jag blev trots allt trött under dagens intervallpass och det är ju syftet med intervaller.

Totalt blev det nästan fyra timmar och 68 kilometer samt närmare 1300 höjdmeter på mina Elpex 3:or, inte fy skam det på en fredag.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.