Intervaller x 2

Efter flera dagars tuff träning så hade jag lika mycket energi i procent som Kristdemokraterna hade på den senaste opinionsmätningen d.v.s. inta så många procent. Passade eller snarare konstigare nog körde jag två intervallpass idag och det har inte hänt förut.

Började med löpning vid St:Hans backar. Planen var först fyra längre backintervaller på knappa två minuter per intervall, men lång vila på mellan 3-3,5 minut. Det skiljde 15 sekunder på snabbaste och långsammaste intervallen, det är en jättestor skillnad. Kändes krampaktigt, stelt och allmänt dåligt. 400 meter lång var den backen och 30 höjdmeter. Träffade sedan på Lotta som är klubbkamrat, kollega och tillika min chef. Annars var det ingen annan löpare som sprang där i den starka vinden. Sedan blev det sex korta intervaller, 200 meter, 20 höjdmeter, detta tog knappa en minut. Varannan nerförslöpa i högre fart. Tyckte det gick dåligt även här men motvinden gjorde det extra jobbigt. Kanske inte var så illa som det kändes trots allt. Det viktigaste var att jag genomförde passet, trots jag inte ville. Blev tillslut drygt 12 minuter intervalltid och lyckades på sista intervaller skrämma upp pulsen till 90 %. 450 höjdmeter totalt.

Sprang i dessa skor idag, Salomon S-lab Sense. De bara stor där vid dörren och ville ut och rastas, precis som en hund.

Sprang i dessa skor idag, Salomon S-lab Sense. De bara stor där vid dörren och ville ut och rastas, precis som en hund.

Precis som vanligt på en onsdagskväll var det intervaller klassiskt på 4:or. På schemat stod det backintervaller i Hardebergabacken, det blev så också trots spekulationer om att åka någon annanstans p.g.a. blåsten. Vi körde 2x långbacke, medel långbacke och kortbacke. Det var antingen motvind eller sidvind, så det gick ju inte fort direkt. Enligt väderprognoserna blåste det 10-11 m/s i snitt, så det var lite svårt att hålla koll på stavarna. Den längsta intervallen kördes i tröskelfart, jag fick borra vind själv då, så jag beslutade att vi skulle köra en bonusintervall stakning uppför i den kraftiga motvinden. Vi startade bredvid varandra och fick inte ligga rulle bakom varandra. Vet inte om det var uppskattat men Kristian fick sedan den briljanta idén att köra ”ryssen” i 2,5 km. Det var medvind så det gick faktiskt lätt, även på 4:or och efter avslutat intervallpass. ”Ryssen” är en övning där man låser armbågarna i ett läge nära kroppen och bara kör med armarna. Den är fin den övningen.

  1. Tid: 6:47 min – Distans: 1,74 km – Snittpuls: 157 (81 %) – Höjdmeter: 41 meter
  2. Tid: 3:50 min – Distans: 1,05 km – Snittpuls: 162 (84 %) – Höjdmeter: 27 meter
  3. Tid: 2:15 min – Distans: 0,57 km – Snittpuls: 163 (85 %) – Höjdmeter: 25 meter
  4. Tid: 6:41 min – Distans: 1,74 km – Snittpuls: 164 (85 %) – Höjdmeter: 41 meter
  5. Tid: 3:50 min – Distans: 1,05 km – Snittpuls: 166 (87 %) – Höjdmeter: 27 meter
  6. Tid: 2:14 min – Distans: 0,57 km – Snittpuls: 168 (88 %) – Höjdmeter: 25 meter
  7. Tid: 2:11 min – Distans: 0,52 km – Snittpuls: 163 ( 85 %) – Höjdmeter: 13 meter (bonusintervallen)

Rullskidintervallerna hölls i ett jämnt tempo, alltid något. Ungefär 27 minuter intervalltid.

Bilder som Oskar Henriksson tog, han var nykter även man knappt kan tro det. Han pressade mig bra i benåkningen och jag fick slita ont där idag. Tack vare honom kom pulsen upp i 91 %.

12119617_10203890117533911_338837629_o

12162516_10203890111613763_1766429026_o

12116088_10203890113173802_1733914008_o

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.