Drygt fyra timmars träning idag

Drickapaus, drack vatten under dagens två distanspass, vilket jag brukar när jag tränar lugnt.

Ledig denna torsdag och Therese är hemma från resa från Turkiet med så idag hade vi nästan en heldag tillsammans igen. Vi började med en tur runt Brunfloviken, jag på 3:or och endast stakning och hon på MTB- cykel. En trevlig tur men ovanligt mycket trafik för en torsdag förmiddag, dessutom var det flertalet idioter som var ute på vägarna som tydligen skulle fram till vilket pris som helst, är det skymd sikt väntar man att köra om, det fick man i alla fall lära sig i körskolan och det är ju synt förnuft med. Var även nära att stryka med efter knappt två kilometer körde vid rondellen vid ICA Odenhallen, var någon stressig föräldrar som var sen till någon aktivitet där den skulle lämna sina bortskämda barn. Dessutom fri sikt i flera sekunder men lyckligtvis var jag själv uppmärksam och handligsberedd så att både fått ner fart och kunde aveja en olycka. Dagens högsta puls uppmättes där på 145 (75 %), annars var snittpulsen 126 (65 %) så lugnt och behagligt och nästan ingen vind. 190 höjdmeter och 37,66 kilometer blev det på 1:57 timmar. Skön start på dagen och med livet i behåll, känslan var go hela tiden men lite mör i armarna efter gårdagens misärpass på SkiErg som inte avskräckte någon motståndare direkt. 

På eftermiddagen kröp solen fram bland molnen när jag skulle ut och springa en sväng på hård underlag, cirka 90 % på asfalt och resterande gick på grusunderlag av något slag. Min plan var att springa strax under 5 min/km fart i två timmar och en puls omkring 135. Utfallet blev 27 kilometer på 2:08 timmar, som blir 4:44 min/km i snittempo och 137 (71 %) i snittpuls. Något högre puls än normalt när jag springer såhär lång men efter som jag tränar lite mindre så vill jag har lite mer hårdhet även på distanspassen för vara mer beredd till diverse löptävlingar, inte för jag ska springa så värst många löptävlingar som är så långa men ändå. Kände att jag genomförde passet väl och sprang andra timmen snabbare än första, trots första timmen gick mer nerför än uppför och andra timmen var precis tvärtom. Pulsen var genomgående jämn hela rundan och den rundan jag sprang idag var till Valla på Frösön, vidare till Lugnvik och sen upp via Lillänge för at ta ett varv runt Lillsjön innan jag sprang hem. Den innehöll i princip två längre stigningar och totalt blev det faktiskt 190 höjdmeter, men framförallt så blev det drygt fyra timmars träning rakt in på det skattefria träningskontot, king det. 

Kilometertiderna och snittpuls per kilometer åt höger

Bilder som Therese tog

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.