10-8-6-4-2 SkiErg- intervaller

Lyckades faktiskt dubbla veckans träningsmängd idag när det blev SkiErg- intervaller. Passet tog 51 minuter men med all vila emellan så blev det 40 minuter effektiv, varav 30 minuter intervalltid. Effektivt pass att köra, körde som vanligt på motstånd sex och hade två minuter vila emellan. Har kört detta pass några gånger och idag var faktiskt det bästa, det bästa förut var ett pass i februari månad. Jag körde även med gummiband runt midjan, vilket jag gör emellanåt. Vet inte om jag dra snabbare med det runt midjan men kommer upp bättre i stakpositionen än annars tycker jag, och blir inte så sjunkande. Däremot så satt det lite mer spänt än vanligt, vilket var lite jobbigt till en början, men det gick bra men blev väldig trött i vaderna. Höger vad skakade under nedvarvningen. 

Upplägget var i vanlig fem minuter i strax under 2 min/500m tempo, hade 127 (65 %) i snittpuls. Kom inte riktigt upp i puls idag heller men ändå helt okej. Jag hade 158 (81 %) – 164 (85 %) – 166 (86 %) – 170 (88 %) – 166 (86 %) i snittpuls, maxpuls på 180 (93 %). Målet var att hålla en sekund snabbare tempo per 500 meter, lyckades bra och kunde öka lite mer på de två sista. Jobbigt och svettigt förstås men gick ändå bättre än vad jag trodde. Avlutade med fem minuter lugnt i 2:30 min / 500m, hade då 134 (69 %). Jag märker ofta att jag har stor diff mellan uppvärmning och nedvarvning i puls. Som idag då jag jag körde mycket långsammare under nedvarvningen än på uppvärmningen men hade ändå högre puls under nedvarvningen.  Jag märker också att jag kan köra 5000 meter eller tio minuter ganska snabbt i förhållande för min vikt på 70 kilo och strax där under. Men jag dra väldigt mycket långsammare på kortare intervaller än om jag jämför med många som jag dra jämt på exempelvis 5000 meter. Tror det mesta beror på min relativt låga vikt, men om någon annan har en teori så är den välkommen. 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.