10-8-6-4-2 min uppförsintervaller på löpbandet

Ställde mig på löpbandet när jag kom hem från jobbet och ställde det på 11,7 % som ni numera vet är min maxlutning på mitt band. Efter fem minuter uppvärmning så körde jag 10-8-6-4-2 minuters intervaller med en enda minuts vila emellan varje intervall. Jag brukar köra detta pass på stakmaskin men med två minuters vila. Känslan idag var ganska god, gick kanske lite lätt i början, främst första två, sen var det riktigt tufft. Jag höjde hastigheten ganska ordentligt efter varje intervall så det förklara en del kanske. Skulle kanske varit bättre att öka lite mindre mellan varje intervall men öppna lite hårdare. Svårt att veta, körde i början av maj 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 med en minuts vila och körde då klart sämre än idag. Siffror från dagens intervallpass var följande:

  • 10 min @ 9,5 km/h – 151 (78%) snittpuls
  • 8 min @ 10 km/h – 161 (83%) snittpuls
  • 6 min @ 10,5 km/h – 169 (88%) snittpuls
  • 4 min @ 11 km/h – 173 (90%) snittpuls
  • 2 min @ 11,5 km/h – 170 (88%) snittpuls

Hade en maxpuls på 183 (95%) och hade faktiskt några minuter över 180 i puls, blev väl ett bra pass i slutändan ändå.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.